Invigning av morgonturen Skinnskatteberg – Fagersta – Västerås

 

Den 13:e december firar vi en ny avgång med lussefika från Elsa Andersons Konditori.

På Luciamorgonen den 13 december inviger Tåg i Bergslagen den nya tågavgången från Skinnskatteberg till Västerås. Tåget avgår från Skinnskatteberg kl 06:34, via Fagersta 06:48 och ankommer till Västerås klockan 07:49.

– Tåg i Bergslagen verkar för pendlingen i regionen. Täta avgångar på tider när människor reser till arbete och skola är mycket viktigt, och just fler avgångar under rusningstid är något som våra resenärer efterfrågar. Därför känns det bra att vi nu får ytterligare en avgång som gör det enklare att pendla med våra tåg, säger Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen.

Tack vare den nya avgången blir det halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås på morgon och eftermiddag. Eftermiddagståget avgår 16:05 från Västerås, och efter ankomst till Fagersta fortsätter det till Skinnskatteberg. Den nya avgången gör det med andra ord möjligt att ta sig mellan Skinnskatteberg och Västerås utan byte både morgon och kväll.

Under invigningsturen bjuder Tåg i Bergslagen passagerarna ombord på kaffe och lussebullar från Elsa Andersons konditori i Norberg.

– Det känns roligt att kunna bjuda våra resenärer på något extra den här morgonen. Elsa Andersons konditori är en västmanländsk institution som ligger oss varmt om hjärtat, och ett av våra tåg är uppkallat efter Elsa Anderson, säger Hugo Oljemark.


 

Enklare ta tåget till skidåkningen 

Utförsåkning

Till fjälls på räls. Det ska bli enklare att med tåg ta sig upp till fjällvärlden. Redan idag kan du ta tåget från Köpenhamn till Mora med bara ett enda byte. Och i december blir det förhoppningsvis klart med bättre anslutningsmöjligheter för skidsugna resenärer. Tillsammans med Dalatrafik arbetar Tåg i Bergslagen för att få till bra bussförbindelser från Mora och vidare upp till fjällen.

– Vi vill kunna erbjuda våra resenärer ett riktigt bra resealternativ för fjällsemestern. Och eftersom är turismen är så viktigt för den lokala sysselsättningen i trakten tycker jag att det känns extra bra att kunna göra det, säger Eje Larsson på Tåg i Bergslagen.


 

Pendlingen ger Anna det ­bästa av två världar

Utmanande jobb och högt tempo. Livskvalitet i trygg småstadsidyll. För Anna Hammarbäck är tågpendlingen en perfekt lösning.

Precis när solen letar sig upp över trädtopparna kliver Anna Hammarbäck på tåget i Lindesberg. Hon är en rutinerad pendlare, sedan snart tio år tillbaka åker hon till Örebro för att arbeta.

Det är mitt i centrala Örebro som Försäkringspartner i Bergslagen har sitt kontor. Här arbetar Anna med sak- och motorförsäkringar, både med nyförsäljning och med förvaltning av den befintliga kundstocken.

– Det är ett varierande och väldigt roligt jobb. Jag får möta allt från den lilla firman till mellanstora industrier och byggentreprenörer. I mitt jobb träffar jag människor som verkligen tycker om sitt jobb, det är härligt, säger Anna med inlevelse.

 

”Peppar peppar, men tågen går riktigt bra.
Och tåg är ett skönt sätt att pendla.” 

 

Anna med tjänstecykel

Ibland, om hon har ett kundmöte dit det inte fungerar att ta kontorets röda tjänstecykel, kör Anna bil till arbetet, men de flesta dagarna tar hon tåget till jobbet. 30 minuter tar tågresan från Lindesberg in till Örebro.

– Peppar peppar, men tågen går riktigt bra. Och tåg är ett skönt sätt att pendla. Om jag behöver kan jag jobba. Annars så tar jag den där halvtimmen till att ladda upp eller koppla av, beroende på om jag är på väg till eller från jobbet.

Tåget trygg zon

Det mesta kring pendlingen funkar smidigt för Anna, men hon har en del önskemål om förbättringar. Det skulle till exempel behövas ytterligare en biljettautomat på perrongen i Lindesberg. Och fler avgångar, inte minst på kvällar och helger, står också på önskelistan:

– I pendlingstid går det tåg varje halvtimme, det är okej. Däremot blir det problem att ta sig hem om jag gjort ett sent restaurangbesök eller gått på bio i Örebro. Det är likadant på helger. Eftersom jag har köpt månadskort nyttjar jag det gärna på fritiden, och åker gärna kollektivt in i till Örebro för att umgås med vänner, handla eller ta en fika. Men speciellt när vi ska på familjeaktiviteter med en viss starttid, som i idrottssammanhang, är det svårt att få det att stämma med tågtiderna.

Men även om Anna gärna skulle se både fler avgångar och fler biljettautomater så är tågresorna i grund och botten en positiv upplevelse. Inte minst socialt, där tåget har visat sig vara en kanske oväntat trygg zon.

 

”Tåget är ju en mötesplats, ett nätverk egentligen”

 

– Vi som morgonpendlar har blivit en tajt grupp som sätter sig på samma plats varje morgon. Sätter sig någon ”fel” så rubbas cirklarna, säger Anna med ett skratt, och fortsätter:

– Tåget är ju en mötesplats, ett nätverk egentligen. Vi resenärer är alla i samma situation, vi söker skydd under varandras paraplyer, strular något så hjälps vi åt med information och vi väcker varandra om någon lyckats somna när det är dags att kliva av. Dessutom håller man ett öga på varandras barn på tåget. Det finns en omtänksamhet ombord och det känns tryggt.

Hela familjen pendlar

Annas barn är vana pendlare de med. Varannan vecka bor Arvid och Maj hos pappa i Örebro, och veckan de bor med Anna i Lindesberg pendlar barnen också in till Örebro och Engelska skolan där. Men att flytta till Örebro finns inte på agendan, varken för Anna, Arvid eller Maj.

– Vi vill bo i Lindesberg. Det är så mycket som är bra här. Sjukvården, skolor, matvaruhandeln, föreningslivet, det mesta fungerar bra i Lindesberg. Allt är nära, man kan gå eller cykla, och det känns tryggt att låta barnen förflytta sig själva. Lindesberg Arena är fantastisk, den är som ett nytt Folkets hus här. Det finns bio och restauranger och Lindesjön är ju underbar. Tänk att man kan bada från Strandpromenaden mitt i stan! Det går inte i Örebro, säger Lindesbergsbon Anna med eftertryck.

För Anna Hammarbäck fortsätter pendlingen att vara den optimala lösningen på önskan om att kombinera ett utvecklande arbete med ett boende och en fritid där livskvaliteten står i centrum.

Populär mötesplats. I Lindesberg Arena ryms allt från idrott till konserter.

 


Hallå där Lindesberg!

Vi ställde tre snabba frågor till Jeanette Andersson på näringslivsenheten:

Jeanette Andersson på Näringslivsenheten i Lindesberg

Hur är läget i Lindesberg?
– Det är full fart framåt! Det är de signaler vi får från både näringsliv, medborgare och människor runt om i regionen. Det händer mycket här, bland annat så byggs det en hel del, som lägenheter i attraktiva, centrala och sjönära lägen. Det satsas också mycket på skolorna: Under 2017/2018 kommer två av våra mellanstadieskolor byggas ut, vi är i slutfasen av planarbetet för en helt ny högstadieskola och fortsätter vår satsning på att vitalisera gymnasieskolan.

Ni har även byggt ett nytt resecentrum. Hur viktig är järnvägen för Lindesberg?
– Det är oerhört viktig med goda pendlingsmöjligheter. För människor som söker den lilla stadens livskvalitet är Lindesberg ett jättebra alternativ och många väljer därför att bo här och pendla ut. I Lindesberg finns all service, här finns lasarett med akutmottagning, ­gymnasium och så vidare, och här kan man bo med hög kvalitet till en betydligt billigare peng än i en större stad.

– Vi har även hög inpendling till Lindesberg. Hade vi inte haft så bra kommunikationer och hög tillgänglighet hade vi gått miste om personer som är en tillgång för våra lokala företag. Allt fler flyttar till Lindesberg.

 

”I Lindesberg finns all service, här finns lasarett med akutmottagning, ­
gymnasium och så vidare, och här kan man bo med hög kvalitet
till en betydligt billigare peng än i en större stad.”

 

Vilka skulle du säga är orsakerna till det?
– Det är precis som jag sa: Livskvalitet. Vi har ett ­otroligt aktivt föreningsliv, här finns badhus, arena, idrott och kultur. Att det finns bra skolor gör oss till ett bra alternativ för barnfamiljer. Jag tycker att det är fint att man kan välja boende beroende på var i livet man befinner sig. En period kanske man vill ha hög puls, ­sedan lockar kanske småstadsidyllen mer. Fast eftersom Lindesberg ligger så bra till kan man lätt ta tåget in till stan när pulsen lockar!

 
 


Många vinnare med bra pendlingsmöjligheter

Ungefär en tredjedel av Sveriges arbetsföra befolkning pendlar över en kommungräns. Men det är fler än pendlarna som behöver bra tågförbindelser. Starka infrastruktursstråk med bra pendlingsmöjligheter gör att fler kommuner utanför storstäderna blir attraktiva för boende och näringsverksamhet. Och när mindre arbetsmarknader på så sätt knyts ihop till nya, större regioner ökar möjligheterna till ekonomisk tillväxt för hela regionen. Med andra ord tjänar såväl pendlare som arbetsgivare, skolor och kommuner på bra tågförbindelser.


 

Text: Hit&Dit/Lena Bergman


Sommarkortet 2017 blev en framgång


Dagens rätt i Mora, trevliga samtal på stationen i Fagersta och en bonustimme i Hallsberg. Det är något av allt Otto och Barbro Carneheim upplevde i somras när det tågluffade i Bergslagen. Hit&Dit, vår tidning ombord, blev nyfikna och ringde upp.

Hallå där Otto, hur kommer det sig att ni gav er ut på tågluff i Bergslagen?

– Jag är en sån som alltid vill ut och resa. Tidigare har jag tågluffat i både Europa och Amerika. När vi såg erbjudandet om Sommarkortet och tre dagars resa i Bergslagen så tände jag på idén, och frun var med på noterna direkt. Visst kan man susa fram i expresståg över kontinenten, men att göra den lilla tågresan var väldigt charmigt.

Med utgångspunkt från Fagersta, där ni tog in på hotell, blev det en tre dagar lång tågluff med lika många resmål. Vart åkte ni?

– Första dagen åkte vi till Mora. Det blev en vacker resa genom Dalarna utefter Siljan. Nästa dag blev det Karlstad och tredje dagen hade vi tänkt åka till Västerås, men det var lite glest med turer, så vi satte oss på tåget till Gävle i stället. Även det blev en vacker resa, via Karbenning och andra platser man sällan kommer till.

Hur summerar du intrycken efter resan?

– Det var en glad överraskning att man kunde tågluffa med Sommarkortet. Hade vi gjort resan till ordinarie pris hade det blivit många tusenlappar dyrare. Tågen var väldigt trivsamma och komfortabla, det var gott om utrymme och trevlig betjäning. Men tre dagar var inte tillräckligt! Det fanns så mycket att se och uppleva att vi gärna gör om resan igen.


Sommarkort 2017

Eftertraktat Sommarkort

Under sommaren sålde SJ genom turistbyråer och övriga ombud i Bergslagen ett 3-dagars sommarkort. Kortet blev väldigt populärt och totalt såldes närmare 1 200 kort, varav ungefär en fjärdedel som e-biljetter.

– Det märks att våra resenärer gillar att upptäcka smultronställena i Bergslagen, konstaterar Maja Rapp, affärschef på SJ.

För barn, ungdomar, studenter och pensionärer kostade kortet bara 150 kr, eller 50 kronor per dag, vilket var halva priset jämfört med för vuxen. Totalt såldes ungefär hälften av alla kort till denna målgrupp.

– Det är tydligt att våra attraktiva priser bidrar till att sprida upptäckarglädjen och att fler och fler tar tåget till olika turistmål, evenemang och härliga platser i regionen, avslutar Maja Rapp.


Text: Lena Bergman

Trafikverkets planer bra för Bergslagen


Trafikverket har tagit fram en ny tioårsplan för Sveriges transportsystem. För Tåg i Bergslagens resenärer innebär det flera positiva nyheter. 

Den sista augusti överlämnade Trafikverket förslag till nationell plan för transportsystemet för perioden 2018-2029 till regeringen. Planen innehåller förslag på åtgärder i den statliga infrastrukturen på vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart.

Lena Erixon, Generaldirektör Trafikverket

Lena Erixon, Generaldirektör Trafikverket

– Utgångspunkten har varit att bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Ökade medel möjliggör en rejäl satsning på järnvägen för att säkra robusta och pålitliga transporter. På underhållssidan föreslås viktiga satsningar, främst på de stråk som hanterar viktiga transportflöden för pendling och godstrafik.

– En kraftig höjning av underhållsanslaget innebär att vi nu kan återställa järnvägens funktionalitet, vilket kommer att vara positivt för pendling och godstrafik. säger Lena Erixon.

Tätare turer blir möjligt

I planen ingår en hel del åtgärder som berör Tåg i Bergslagens trafik.

– Här finns mycket som är bra för våra resenärer, bland annat flera åtgärder som gör det möjligt att köra tätare turer och bygga bättre anslutningar, säger Eje Larsson på Tåg i Bergslagen.

Eje Larsson, Tåg i Bergslagen.

Eje Larsson, Tåg i Bergslagen.

Bland annat föreslås spårbyte på Dalabanan mellan Avesta/Krylbo och Hedemora, samt en ny mötesstation söder om Hedemora.

– Det gör det möjligt att höja hastigheten på banan, något som skulle minska restiden mellan Stockholm och Borlänge med tio minuter, säger Eje Larsson.

Kortare restid Borlänge-Mjölby

Planen innehåller ännu fler hastighetshöjande åtgärder, signalförtätningar och nya mötesspår runt om i regionen. Och även om infrastrukturarbete som det här inte är gjort i en handvändning, så innebär det på sikt ökad kapacitet på spåren och möjlighet att köra tätare turer. I planen ingår även att bygga färdigt dubbelspåret mellan Borlänge och Mjölby.

– När dubbelspåret är klart kommer restiden på sträckan Borlänge-Mjölby kunna minskas med en hel timme. Det tycker vi givetvis är bra, säger Eje Larsson.

 

Text: Lena Bergman


 

Fordonsproblem leder till fortsatt inställda tåg

Flera orsaker som vi inte kan styra över, bland annat påkörningar och viltolyckor, gör att vi har fortsatta problem med flera av våra fordon. Det leder till  inställda avgångar. Valet av dessa görs med hänsyn till vilka sträckor som är mest resurskrävande för att så få resenärer som möjligt ska drabbas. Det kan då leda till att det oftast är samma sträckor som drabbas.

Det är väldigt beklagligt och vi och framför allt SJ, som ansvarar för trafiken, arbetar hårt för att komma till rätta med problemen.

Nedan finns respektive inställd avgång med hänvisning till annan avgång:


Trafikmeddelande från SJ Trafikplanering.

På grund av fordonsbrist ställs följande tågavgångar in under perioden 170913 –170926 (mån-fre)

Tåg 8216 inställt på sträckan Hallsberg pbg – Lindesberg, M-F 170913-170926
Sträckan Hallsberg-Örebro hänvisas till tåg 8240 och sträckan Örebro-Lindesberg ersätts med buss, se bifogad fil.

Tåg 8217 inställt på sträckan Lindesberg – Hallsberg pbg, M-F 170913-170926
Resande Lindesberg-Örebro hänvisas till ersättningsbuss.
Resande Lindesberg-Frövi hänvisas till Länstrafikens linje 351, avgång 16:20 (obs, Länstrafikens taxa gäller) eller tåg 8191 avgång 16:28.
Resande Frövi-Örebro-Laxå hänvisas till tåg 8117 som förlängs till Laxå. Observera! Tåg 8117 fortsätter som tåg 8217 i Hallsberg i sent läge.

Tåg 8230 inställt på sträckan Laxå – Örebro C, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8231 inställt på sträckan Örebro C – Laxå, M-F 170913-170926
Resenärer hänvisas till tåg 159.

Tåg 8233 inställt på sträckan Örebro C – Laxå, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8234 inställt på sträckan Laxå – Örebro C, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8237 inställt på sträckan Örebro C – Hallsberg pbg M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8246 inställt på sträckan Hallsberg_pbg – Örebro C, M-F 170913-170926
Resande hänvisas till tåg 8244 med avgångstid 17:59 från Hallsberg.


För att hitta andra alternativ använd gärna Resrobot eller sj.se

Fordonsproblem leder till inställda tåg under augusti

Viss brist på reservdelar och krockskador på tåg gör att en tillfällig fordonsbrist uppstått. Det gör det tvunget att ställa in avgångar under måndag 14 aug – fredag 18 aug. Nedan finns respektive inställd avgång med hänvisning till annan avgång.
Vi beklagar verkligen det inträffande och hoppas att ni hittar alternativa avgångar under perioden. Sök resa på SJ:s app eller sj.se


Trafikmeddelande från SJ Trafikplanering.
På grund av fordonsbrist ställs följande tågavgångar in under perioden mån – fre 170814 –170818:

Tåg 8231 Örebro C- Laxå M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 159 som avgår från Örebro C 07:30, Örebro Södra 07:32, Kumla 07:43, Hallsberg: 07:53 och ankommer Laxå 08:09
Resenärer som inte ska längre än Hallsberg kan också åka tåg 709 som avgår från Örebro C 07:50, Örebro Södra 07:52, Kumla 08:03 och ankommer Hallsberg: 08:10

Tåg 8230 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 164 som avgår från Laxå 07:58, Hallsberg 08:23, Kumla 08:30, Örebro Södra 08:40 och ankommer Örebro 08:43
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8102 som avgår från Hallsberg 08:30, Kumla 08:37, Örebro Södra 08:47 och ankommer Örebro 08:49.

Tåg 8233 Örebro C-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 163 som avgår från Örebro 09:30, Örebro Södra 09:32, Kumla 09:43, Hallsberg 09:53 och ankommer Laxå 10:09.
Resenärer som inte åker längre än Hallsberg kan också åka med tåg 8167 som avgår från Örebro 10:13, Örebro Södra 10:15, Kumla 10:26 och ankommer Hallsberg 10:33.

Tåg 8234 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 168 som avgår från Laxå 09:55, Hallsberg 10:15, Kumla 10:22, Örebro Södra 10:32 och ankommer Örebro 10:35.
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8170 som avgår från Hallsberg 11:19, Kumla 11:26, Örebro Södra 11:36 och ankommer Örebro 11:38.

Tåg 8237 Örebro C-Hallsberg M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 171 som avgår från Örebro 13:30, Örebro Södra 13:32, Kumla 13:43, Hallsberg 13:53 och ankommer Laxå 14:09

Tåg 8216 Hallsberg-Lindesberg M-F 170814-170818
Resenärer på sträckan Hallsberg-Örebro hänvisas till tåg 8240 som avgår från Hallsberg 14:48, Kumla 14:55, Örebro Södra 15:05 och ankommer Örebro 15:07.
Resenärer på sträckan Örebro-Lindesberg hänvisas till tåg 8174 som avgår från Örebro 15:59 , Frövi 16:14 och ankommer Lindesberg 16:28.

Tåg 8217 Lindesberg-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer från Lindesberg hänvisas till tåg 8191 som avgår 16:28, Frövi 16:43, Örebro 17:01 och ankommer Örebro Södra 17:03.
Resenärer från Frövi kan också åka tåg 8117 som avgår 16:48, Örebro 17:06, Örebro Södra 17:08, Kumla 17:19 och ankommer Hallsberg 17:25.

Tåg 8244 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 10824. Exakta tider ej klara än.

Tåg 8246 Hallsberg-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 8178 som avgår från Hallsberg 17:16, Kumla 17:23, Örebro Södra 17:33 och ankommer Örebro 17:35.

Upptäck Bergslagen med Sommarkortet


Låt resan bli en del av ditt sommaräventyr i Bergslagen! Med Sommarkortet åker du buss och tåg hur mycket du vill under tre dagar i följd – alldeles själv eller med familj och vänner.

Tåg i Bergslagens Sommarkort gäller för obegränsat resande med kollektivtrafik under tre dagar på alla Tåg i Bergslagens tåg, samt på länsbussar och lokalbussar inom Dalarnas, Västmanlands och Örebro län. Kortet gäller inte för resor till/från Stockholm. Res mellan 19 juni och 20 augusti.

Sommarkort 2017

Sommarkortet säljs i SJ Resebutik, via 0771–75 75 75, samt hos flertalet turistbyråer, resebyråer och resecentrum i Bergslagen.

Priser (eventuell serviceavgift tillkommer):
Barn, ungdom, student och pensionär: 150 kr
1 vuxen (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 300 kr
2 vuxna (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 500 kr

Läs mer om Sommarkortet och var du kan köpa det.

Vd har ordet: Tätare trafik och billigare biljetter


När jag tittar i backspegeln är det ett händelserikt år som lagts till handlingarna. I december bytte Tåg i Bergslagen operatör för första gången på över tio år. Och för första gången någonsin bytte vi verkstad för underhållet av våra tåg. Vi är väldigt nöjda att dessa byten gick så bra, mycket tack vare att merparten av den duktiga tågpersonalen också följde med till SJ. Stort tack till både den tidigare operatören Tågkompaniet och den nya SJ för en smidig övergång!

Trafiken har flutit bra i början av året, och när alla blir ännu lite varmare i kläderna så hoppas jag att den kommer att gå utan störningar. Jag är glad att det numera går att validera de flesta biljetterna snabbt och smidigt med vår nya mobiltelefonlösning. Den fungerar fortfarande inte i Västmanland, men där hoppas vi ha en lösning till sommaren.

I samband med operatörsbytet har vi fått många frågor, bland annat om biljettköp ombord, cyklar på tågen och om de nya länskortreglerna. Tillsammans med SJ:s och länstrafikbolagens kundtjänst har vi försökt att alltid ha samma svar, men där har vi fortfarande lite kvar att jobba på. billigare biljetter. Jag hoppas att ni har märkt att det blivit billigare att åka tåg. SJ har sett mycket positiva effekter på resandet tack vare av de nya lägre priserna på både enkelbiljetter och månadsbiljetter. Den som har god framförhållning kan köpa biljetter till riktigt attraktiva priser, och det har även blivit billigare att åka vidare ut i SJ:s nät.

Fler nyheter. Nytt år och ny operatör innebär fler nyheter än så. Dit hör länskortens nya, utvidgade geografiska giltighet, som ska underlätta resor över länsgränserna. Trafiken mellan Falun och Gävle har förtätats, nu kör vi ett tåg i timmen hela dagen på ­vardagar. Dessutom kör vi en morgon- och en kvällstur med ­dubbeldäckare mellan Ludvika och Västerås med fortsättning till Stockholm. Tillsammans med Västmanland och SJ arbetar vi med att ytterligare utveckla trafiken mellan Ludvika-Fagersta och Västerås, så att det på sikt kan gå tätare trafik där, som i högre grad fortsätter till Stockholm.

WiFi. Efter sommaren kommer en efterlängtad nyhet: WiFi ska installeras ombord på tågen. Vi jobbar också på att kunna erbjuda ett Sommarkort även i år. Inte lika efterlängtat kanske, men något som ska skapa bättre förutsättningar för tågtrafiken i framtiden, är de banarbeten vi har att vänta i sommar. Precis som förra året blir det banarbeten mellan Ställdalen och Frövi samt Hallsberg-Mjölby. Under de närmaste åren kommer Trafikverket att satsa många hundra miljoner för att komma till rätta med kapacitets- och kvalitetsbrister. Det betyder att vi på sikt kan se fram emot förbättringar för Tåg i Bergslagen och våra resenärer.

Hugo Oljemark Vd, Tåg i Bergslagen

 

11 december börjar SJ köra åt Tåg i Bergslagen

För ett knappt år sedan blev det klart att SJ ska ta över ansvaret att köra trafiken inom Tåg i Bergslagen. Den 11 december är det dags för trafikstart.

För dig som reser innebär det inte några stora förändringar. Ombord på tåget möts du av samma personal och det är samma tåg som tidigare, med den populära kiosken och cykelutrymmet ombord. Personalen kommer däremot att få nya uniformer och SJ anpassar priset på resor efter dagar kvar till din resa. Om du har god framförhållning innebär det att du kan köpa biljetter till riktigt attraktiva priser.

Läs mer här eller klicka på bilden nedan.

 

SJ trafikstart den 11 december 2016 innebär inga stora förändringar