Fordonsproblem leder till inställda tåg under augusti

Viss brist på reservdelar och krockskador på tåg gör att en tillfällig fordonsbrist uppstått. Det gör det tvunget att ställa in avgångar under måndag 14 aug – fredag 18 aug. Nedan finns respektive inställd avgång med hänvisning till annan avgång.
Vi beklagar verkligen det inträffande och hoppas att ni hittar alternativa avgångar under perioden. Sök resa på SJ:s app eller sj.se


Trafikmeddelande från SJ Trafikplanering.
På grund av fordonsbrist ställs följande tågavgångar in under perioden mån – fre 170814 –170818:

Tåg 8231 Örebro C- Laxå M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 159 som avgår från Örebro C 07:30, Örebro Södra 07:32, Kumla 07:43, Hallsberg: 07:53 och ankommer Laxå 08:09
Resenärer som inte ska längre än Hallsberg kan också åka tåg 709 som avgår från Örebro C 07:50, Örebro Södra 07:52, Kumla 08:03 och ankommer Hallsberg: 08:10

Tåg 8230 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 164 som avgår från Laxå 07:58, Hallsberg 08:23, Kumla 08:30, Örebro Södra 08:40 och ankommer Örebro 08:43
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8102 som avgår från Hallsberg 08:30, Kumla 08:37, Örebro Södra 08:47 och ankommer Örebro 08:49.

Tåg 8233 Örebro C-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 163 som avgår från Örebro 09:30, Örebro Södra 09:32, Kumla 09:43, Hallsberg 09:53 och ankommer Laxå 10:09.
Resenärer som inte åker längre än Hallsberg kan också åka med tåg 8167 som avgår från Örebro 10:13, Örebro Södra 10:15, Kumla 10:26 och ankommer Hallsberg 10:33.

Tåg 8234 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 168 som avgår från Laxå 09:55, Hallsberg 10:15, Kumla 10:22, Örebro Södra 10:32 och ankommer Örebro 10:35.
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8170 som avgår från Hallsberg 11:19, Kumla 11:26, Örebro Södra 11:36 och ankommer Örebro 11:38.

Tåg 8237 Örebro C-Hallsberg M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 171 som avgår från Örebro 13:30, Örebro Södra 13:32, Kumla 13:43, Hallsberg 13:53 och ankommer Laxå 14:09

Tåg 8216 Hallsberg-Lindesberg M-F 170814-170818
Resenärer på sträckan Hallsberg-Örebro hänvisas till tåg 8240 som avgår från Hallsberg 14:48, Kumla 14:55, Örebro Södra 15:05 och ankommer Örebro 15:07.
Resenärer på sträckan Örebro-Lindesberg hänvisas till tåg 8174 som avgår från Örebro 15:59 , Frövi 16:14 och ankommer Lindesberg 16:28.

Tåg 8217 Lindesberg-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer från Lindesberg hänvisas till tåg 8191 som avgår 16:28, Frövi 16:43, Örebro 17:01 och ankommer Örebro Södra 17:03.
Resenärer från Frövi kan också åka tåg 8117 som avgår 16:48, Örebro 17:06, Örebro Södra 17:08, Kumla 17:19 och ankommer Hallsberg 17:25.

Tåg 8244 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 10824. Exakta tider ej klara än.

Tåg 8246 Hallsberg-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 8178 som avgår från Hallsberg 17:16, Kumla 17:23, Örebro Södra 17:33 och ankommer Örebro 17:35.

Upptäck Bergslagen med Sommarkortet


Låt resan bli en del av ditt sommaräventyr i Bergslagen! Med Sommarkortet åker du buss och tåg hur mycket du vill under tre dagar i följd – alldeles själv eller med familj och vänner.

Tåg i Bergslagens Sommarkort gäller för obegränsat resande med kollektivtrafik under tre dagar på alla Tåg i Bergslagens tåg, samt på länsbussar och lokalbussar inom Dalarnas, Västmanlands och Örebro län. Kortet gäller inte för resor till/från Stockholm. Res mellan 19 juni och 20 augusti.

Sommarkort 2017

Sommarkortet säljs i SJ Resebutik, via 0771–75 75 75, samt hos flertalet turistbyråer, resebyråer och resecentrum i Bergslagen.

Priser (eventuell serviceavgift tillkommer):
Barn, ungdom, student och pensionär: 150 kr
1 vuxen (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 300 kr
2 vuxna (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 500 kr

Läs mer om Sommarkortet och var du kan köpa det.

Vd har ordet: Tätare trafik och billigare biljetter


När jag tittar i backspegeln är det ett händelserikt år som lagts till handlingarna. I december bytte Tåg i Bergslagen operatör för första gången på över tio år. Och för första gången någonsin bytte vi verkstad för underhållet av våra tåg. Vi är väldigt nöjda att dessa byten gick så bra, mycket tack vare att merparten av den duktiga tågpersonalen också följde med till SJ. Stort tack till både den tidigare operatören Tågkompaniet och den nya SJ för en smidig övergång!

Trafiken har flutit bra i början av året, och när alla blir ännu lite varmare i kläderna så hoppas jag att den kommer att gå utan störningar. Jag är glad att det numera går att validera de flesta biljetterna snabbt och smidigt med vår nya mobiltelefonlösning. Den fungerar fortfarande inte i Västmanland, men där hoppas vi ha en lösning till sommaren.

I samband med operatörsbytet har vi fått många frågor, bland annat om biljettköp ombord, cyklar på tågen och om de nya länskortreglerna. Tillsammans med SJ:s och länstrafikbolagens kundtjänst har vi försökt att alltid ha samma svar, men där har vi fortfarande lite kvar att jobba på. billigare biljetter. Jag hoppas att ni har märkt att det blivit billigare att åka tåg. SJ har sett mycket positiva effekter på resandet tack vare av de nya lägre priserna på både enkelbiljetter och månadsbiljetter. Den som har god framförhållning kan köpa biljetter till riktigt attraktiva priser, och det har även blivit billigare att åka vidare ut i SJ:s nät.

Fler nyheter. Nytt år och ny operatör innebär fler nyheter än så. Dit hör länskortens nya, utvidgade geografiska giltighet, som ska underlätta resor över länsgränserna. Trafiken mellan Falun och Gävle har förtätats, nu kör vi ett tåg i timmen hela dagen på ­vardagar. Dessutom kör vi en morgon- och en kvällstur med ­dubbeldäckare mellan Ludvika och Västerås med fortsättning till Stockholm. Tillsammans med Västmanland och SJ arbetar vi med att ytterligare utveckla trafiken mellan Ludvika-Fagersta och Västerås, så att det på sikt kan gå tätare trafik där, som i högre grad fortsätter till Stockholm.

WiFi. Efter sommaren kommer en efterlängtad nyhet: WiFi ska installeras ombord på tågen. Vi jobbar också på att kunna erbjuda ett Sommarkort även i år. Inte lika efterlängtat kanske, men något som ska skapa bättre förutsättningar för tågtrafiken i framtiden, är de banarbeten vi har att vänta i sommar. Precis som förra året blir det banarbeten mellan Ställdalen och Frövi samt Hallsberg-Mjölby. Under de närmaste åren kommer Trafikverket att satsa många hundra miljoner för att komma till rätta med kapacitets- och kvalitetsbrister. Det betyder att vi på sikt kan se fram emot förbättringar för Tåg i Bergslagen och våra resenärer.

Hugo Oljemark Vd, Tåg i Bergslagen

 

11 december börjar SJ köra åt Tåg i Bergslagen

För ett knappt år sedan blev det klart att SJ ska ta över ansvaret att köra trafiken inom Tåg i Bergslagen. Den 11 december är det dags för trafikstart.

För dig som reser innebär det inte några stora förändringar. Ombord på tåget möts du av samma personal och det är samma tåg som tidigare, med den populära kiosken och cykelutrymmet ombord. Personalen kommer däremot att få nya uniformer och SJ anpassar priset på resor efter dagar kvar till din resa. Om du har god framförhållning innebär det att du kan köpa biljetter till riktigt attraktiva priser.

Läs mer här eller klicka på bilden nedan.

 

SJ trafikstart den 11 december 2016 innebär inga stora förändringar

Samarbete lyfter Bergslagspendeln

bergslagspendeln-portratt

Fredrik Rönning, kommunalråd i Smedjebacken, Catarina Pettersson, kommunalråd i Hallstahammar och Lars Lindblom från Samarkand 2015 samverkar inom Bergslagspendelns intressegrupp.

Styrkorna längs Bergslagspendeln är enade. Nu samarbetar kommuner och företag för att ge järnvägen ett lyft. Tätare avgångar och upprustade stationer står på att-göra-listan. Järnvägen från Ludvika till Västerås och vidare mot Stockholm är en viktig pulsåder i regionen.

– Bergslagspendeln knyter ihop oss med Mälardalen och Stockholm. Bra tågförbindelser ökar möjligheterna till arbets- och studiependling, men också till fritidsresor. Det blir helt enkelt attraktivare att bo i Smedjebacken, säger Fredrik Rönning, kommunalråd i Smedjebacken.

Att bra kommunikationer ger kommuninvånare tillgång till en större arbetsmarknad och gör det lättare för företagen på orten att locka till sig kompetens håller Fredriks kollega i Hallstahammar, Catarina Pettersson, med om:

– Det är stor efterfrågan på resor mellan Hallstahammar och Västerås och vidare till Stockholm. Kommunikationer är en avgörande faktor när man väljer boendeort, och för näringslivet är det viktigt att det är enkelt att ta sig hit, säger Catarina Pettersson.

De båda kommunalråden understryker vikten av väl fungerande järnvägsförbindelser. Men för att nå dit krävs samarbete över läns- och kommungränser. I Bergslagspendelns intressegrupp, BIG, är samtliga kommuner längs sträckan medlemmar, liksom många av de stora företagen, Tåg i Bergslagen, Västmanland läns landsting och länsstyrelse och Region Dalarna.

– Genom en uppväxling av Bergslagspendeln vill vi stärka möjligheterna till en gemensam arbets- och bostadsmarknad där närheten till Stockholm lockar till sig såväl arbetskraft som nya invånare, säger Lars Lindblom från Samarkand2015, som samordnar och administrerar arbetet inom BIG.


Dubbelspår prio ett

Gruppen arbetar på bred front med järnvägsfrågor. Överst på den prioriteringslista man gjort står en utbyggnad från enkel- till dubbelspår i Brattheden utanför Ramnäs. Ett dubbelspår skulle möjliggöra tätare avgångar, med halvtimmestrafik mellan Västerås och Surahammar och ett tåg i timmen vidare till Ludvika.

– Det här är en jämförelsevis liten tåginvestering som ger stor samhällsnytta, säger Catarina Pettersson.

– Vi är dessutom beredda att vara med och delfinansiera för att få dubbelspåret till stånd, säger Fredrik Rönning.

Nu arbetar gruppen för att påverka Trafikverket att genomföra byggprojektet. Och påverkan ser ut att behövas.
– Någon utbyggnad vid Brattheden finns inte i den plan som ligger fram till 2025, men vi välkomnar alltid idéer som utvecklar järnvägen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Kan dubbelspåret komma högre upp i er prioritering genom att kommunerna själva är beredda att gå in och finansiera delar av utbyggnaden

– Jag vågar inte svara på det just nu. Även om det finns pengar så måste det göras en nationell prioritering av projekten, säger Bengt Olsson.

– Vi vill att våra resenärer ska känna att det händer något redan nu. Därför omfattar BIG:s arbete allt från små åtgärder till stora investeringar, säger Lars Lindblom.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket


Upprustade stationsområden 

Men arbetet längs Bergslagspendeln står inte still i väntan på positivt besked från Trafikverket. Kommunerna satsar bland annat på att rusta upp stations­miljöer med bättre parkeringar för bil- och cykelpendlare, väderskydd och belysning, och banområden röjs från sly, skräp och klotter.

– Vi vill att våra resenärer ska känna att det händer något redan nu. Därför omfattar BIG:s arbete allt från små åtgärder till stora investeringar, säger Lars Lindblom.

Text: Lena Bergman

 

Tävling: Fånga Bergslagen genom din lins

Fototävling

Djupa skogar och vilda vattendrag? Moderna människor som möts i gamla miljöer? En älg? Eller kanske farmor på cykeltur? Vilken är din bild av Bergslagen?

Vi ska skapa riktig Bergslagskänsla ombord på våra fem senast inköpta tåg. Det gör vi med hjälp av fotografi på innerväggarna i båda ändarna av tåget. Var med i vår tävling så blir det kanske din bild! Du har dessutom chans att vinna fria tågresor.

Tävlingsregler:
Tävlingen sker via vår ombordtidning Hit&Dit. Maila därför ditt foto till vinna@hitodit.nu. Posta gärna en kopia på vår facebooksida om du vill facebook.com/tag.i.bergslagen Fotot ska vara taget av dig och du ska äga upphovsrätten till bilden.
Det ska vara taget i det område som Tåg i Bergslagen trafikerar. Det betyder att vi vidgat ”Bergslagen” en hel del. Se området här.
Fotot bör minst vara 10 Mpixlar stort. Om det är människor med på bilden måste de ha lämnat sitt medgivande. Ditt inskickade bidrag kan komma att visas i sociala media i samband med att information om tävlingen sprids.

En jury kommer att utse vinnarna, som får sitt foto uppförstorat i tåget och dessutom belönas med ett månadskort hos Tåg i Bergslagen.

Lycka till!

Arbetspendling – en tillväxtfaktor

pendling_tillvaxt

De mindre kommunerna minskar i invånarantal, inflyttningen till de stora kommunerna ökar och de större kommunerna går från att vara egna isolerade arbetsmarknader till att bilda gemensamma arbetsmarknadsregioner med andra större kommuner. Så skulle man kunna uttrycka den urbaniseringstrend som pågått i Sverige de senaste trettio åren.

Idag pendlar ungefär en tredjedel av Sveriges arbetsföra befolkning över en kommungräns. Pendling har blivit vardag, men tydligen också nödvändigt. På Arena för Tillväxt ­tittar man på Sverige ur ett tillväxtsperspektiv och vilka faktorer som påverkar tillväxten. Organisationen har inget vinstsyfte och ägs tillsammans av ICA, Swedbank och Sveriges Kommuner och Landsting. Tåg i Bergslagens ombordtidning Hit&Dit har talat med ­Katrien Vanhaverbeke, chef för Arena för Tillväxt, om hur möjligheten att resa med tåg påverkar kommuner och regioner.

– Genom att allt fler människor har möjlighet att pendla till arbetet idag och väljer att göra det så knyts tidigare mindre och lokala arbetsmarknader i allt högre grad ihop till nya och större regioner, säger Katrien Vanhaverbeke. Vi kan se är att ju fler människor som finns inom en gemensam arbetsmarknad, desto större är möjligheterna till ökad ekonomisk tillväxt.

Större arbetsmarknadsregioner, lättare att rekrytera
Ett lyckat exempel på regionförtätning är Falun och Borlänge som numera bildar en gemensam arbetsmarknad, där åtskilliga tusen personer pendlar varje dag mellan de båda kommunerna. Den vidgade arbetsmarknaden medför bland annat att näringslivet i regionen har större tillgång till kvalificerad arbetskraft, vilket direkt påverkar företagens förmåga att vara långsiktigt lönsamma.

Karten Vanhaverbeke, Arena för Tillväxt

Katrien Vanhaverbeke, Arena för Tillväxt

– För företagen är det betydligt enklare att rekrytera personer som redan bor inom pendlingsavstånd, fortsätter Katrien. Vår statistik visar att man hellre pendlar än flyttar, och att de som väljer att flytta oftast gör det inom arbetsmarknadsregionen. Upp till en timme är många beredda att pendla enkel väg, tar det längre tid minskar människors vilja att pendla drastiskt.

En timme till jobbet, men inte mer
Arbetsmarknadernas storlek framöver beror alltså bland annat på hur tågförbindelserna kan utvecklas, ju längre man kommer inom en timme, desto mer geografisk yta kan knytas samman.

– Förbättrade pendlingsmöjligheter bidrar även till att fler kommuner utanför de större regionernas kärnor blir attraktivare för boende och näringsverksamhet, säger Katrien. Ett tydligt exempel på det är Mälardalen, där man byggt ut tåginfrastrukturen på Mälarbanan. Det har gett en väldigt positiv effekt på tillväxten och där kan vi se att ju kortare restiden till Stockholm är, desto starkare är den lokala befolkningsutvecklingen: fler har jobb, bostadspriserna är högre och skatteintäkterna ökar. God utveckling inom såväl välfärd som näringsliv är ihopkopplat med starka infrastruktursstråk.

– Ett annat bra exempel på lyckade infrastruktursatsningar är sträckan mellan Trollhättan och Göteborg, berättar Katrien. Som bekant har Trollhättan haft det tufft på grund av fordonskrisen, men tack vare satsningarna i projektet BanaVäg i Väst har många kunnat bo kvar och hitta jobb i Göteborg. Man ser en tydlig ökning av pendlingen, och för den står framför allt högutbildade som jobbat inom fordonsindustrin i Trollhättan. Generellt kan vi se att bra pendlingsmöjligheter förbättrar för kommuner att behålla invånare med välbetalda jobb.

Text: Magnus Pamp

Ta en tur med Cajsa Warg

nyanamn

Nya tåg namngivna. En poet, en konstnär, en kokboksförfattare, en konditor och en författare kommer att få ge namn åt Tåg i Bergslagens nya tåg.

I vinter har de fem X-14 tåg som köpts in börjat trafikera Bergslagen. När vi bad om er hjälp att namnge dem fick vi mängder av bra förslag på personer som på ett eller annat sätt satt sin prägel på Bergslagen. Nu är tävlingen avslutad och vinnarna korade.

Vi säger välkommen till våra nya tåg:
Dan Andersson
Karin Larsson
Cajsa Warg
Elsa Andersson
Lennart Hellsing

I dag har tågen Östgötatrafiks färger, men ska omlackeras senare i vår. Då kommer också namnen att skrivas ut på tågen.
Grattis säger vi till vinnarna som belönas med var sitt månadskort hos Tåg i Bergslagen:
Majja Neverland, Ulrika Eriksson, Eva Bro, Christina Börjesson och Jessica Edvinsdotter.

Du kan läsa mer om respektive person på Wikipedia här:
Cajsa WargDan Andersson, Elsa Andersson, Karin Larsson och Lennart Hellsing.

Våra övriga tåg är sedan tidigare döpta. Läs mer om dessa här.

När SJ tar över i december – mycket bekant och en del nytt

 

Hugo Oljemark o Dan Olofsson

Hugo Oljemark (tv), vd Tåg i Bergslagen och Dan Olofsson (th), chef för upphandlad trafik på SJ.


Cykel, servering och biljettköp ombord. Upphandlingen om vem som ska köra tågen i Bergslagen är klar och nya operatören SJ lovar att resenärerna kommer att känna igen sig.

Efter att pris, kvalitet och erfarenhet vägts samman visade sig SJ ha lämnat det mest fördelaktiga anbudet. Från och med december 2016 och tio år framåt tar de därför över efter Tågkompaniet som utförare av Tåg i Bergslagens trafik

– Det känns bra. Jag hoppas och tror att SJ kommer att köra trafiken lika väl som Tågkompaniet gjort, säger Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen. Alla på Tågkompaniet som arbetar på våra sträckor erbjuds att gå över till SJ, och jag hoppas att personalen väljer att göra det. Tågvärdarna och deras personliga bemötande är vår största styrka.

Som resenär kommer man att känna igen sig även när SJ kör tågen. Det kommer att vara samma tåg, det blir fortsatt servering ombord, att köpa biljett på tåget kommer att gå bra, liksom att ha cykeln med sig ombord.

– Vi ska ta vid efter det goda arbetet som Tågkompaniet och TiB gjort, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.

 

Många knutpunkter

Helt obemärkt ska bytet dock inte bli. Dan Olofsson kan berätta om en del förändringar.

– Vi kommer att utveckla serveringen. SJ:s bistro är KRAV-märkt med fokus på svenska produkter och serveringen ombord på TiB:s tåg kommer att inspireras av det och bli lite annorlunda.

– Prissättningen kommer att ändras. Eftersom SJ:s prissystem bygger på rörliga priser kommer det att bli möjligt att hitta billigare resor för de längre sträckorna, om man bokar i god tid och reser mitt på dagen.

En bra kollektivtrafik är en viktig förutsättning för att en region ska utvecklas. Tåg i Bergslagen är en motor för utvecklingen i Bergslagen, och nu kommer SJ vara med och driva utvecklingen. För dem ligger Bergslagen bra till i geografin.

– Här finns många knutpunkter med SJ-trafik. Många TiB-kunder är redan SJ-kunder och nu får vi möjlighet att knyta ihop hela resan för dem. TiB har haft fin utveckling på resandet de senaste åren och vi ska ta vid det arbetet, säger Dan Olofsson.

 

Tätare trafik

Nu pågår ett intensivt arbete inför trafikövertagande. Det är många detaljfrågor som ska lösas.

– Det gäller att göra rätt innan, så att vi slipper jaga lösningar när vi är mitt uppe i trafiken. Vi håller på att etablera partners för underhåll, städning och hittegodshantering. Vi tar fram processer och rutiner för störningar och ersättningstrafik och lägger planer för hur tidtabellen ska se ut och hur personalen ska arbeta, säger Dan Olofsson.

Hugo Oljemark ser framtiden an med tillförsikt.

– Vi är glada för det som varit, men nu tar vi nästa steg. I april kommer vi att tillsammans med SJ ansöka om nya tåglägen för 2017. En del trafikförbättringar är att vänta redan nästa år, bland annat tätare trafik mellan Falun och Gävle.

Text: Lena Bergman 
 

SJ AB ny operatör för Tåg i Bergslagen från december 2016

Styrelsen för Tåg i Bergslagen AB beslutade på torsdagen den 19 november att tilldela SJ AB uppdraget som ny operatör för Tåg i Bergslagen från december 2016. Avtalet innebär att SJ AB får ansvaret för drift och underhåll av Tåg i Bergslagens trafik med ett utökat ansvar för bl. a marknadsföring och försäljning med resenären i fokus.

SJ AB i konkurrens gav det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet där såväl pris som erfarenhet och kvalitet är faktorer som legat till grund vid utvärderingen. Avtalet för trafiken gäller perioden december 2016 till december 2026.

Nuvarande operatör, Svenska Tågkompaniet AB, som bedriver trafiken med stort förtroende och hög kvalitet kommer att fortsätta fram till december 2016.

– Vi är nöjda med upphandlingen där anbudsgivarna lämnat bra och konkurrenskraftiga anbud. Ekonomiskt ger upphandlingen minskade kostnader med ca 20 %. Vi får en operatör, SJ, som ges goda möjligheter att utveckla trafiken och resandet på ett nytänkande sätt med fokus mot de mål på trafik- och resandeutveckling som finns inom Tåg i Bergslagen. Vi hoppas och tror att den positiva resande- och kvalitetstrenden vi har sett de senaste åren kommer att fortsätta.

En utvecklande region förutsätter att det finns en väl fungerande kollektivtrafik. Den utgör en motor för att skapa utveckling och tillväxt genom att många människor kan använda kollektivtrafiken för att ta sig till och från arbete och utbildning men även handel, nöje och besöksaktiviteter. Där har Tåg i Bergslagen en viktig roll att vara denna motor för utveckling i Bergslagen. säger Hugo Oljemark Vd Tåg i Berslagen AB.