Vd har ordet: Händelsrikt 2017 ska bli stabilt 2018


Broras och billigare resor. Det har gått ett år sedan SJ tog över Tåg i Bergslagen-trafiken och det har varit ett händelsefyllt år. Vi har haft ett bra samarbete med SJ, som reducerat den generella prisnivån för tågbiljetterna så att det för de allra flesta har blivit billigare att resa med våra tåg. Vi har fått en direktförbindelse mellan Mora och Mjölby som möjliggör resor mellan Dalarna och Skåne/Danmark med endast ett byte. Vi har kunnat validera länskortbiljetterna med vår mobilapplösning, vilket gjort biljettkontrollerna ombord snabba och enkla.

Dessvärre har trafiken störts av två stora olyckor i Ludvika, ett broras och en tågurspårning, vilket medfört att vi totalt fått sätta in 1300 ersättningsbussturer runt Ludvika. Under hösten har vi även haft problem med att det saknats fordon och har därför tvingats ställa in vissa turer. Ett långdraget banarbete mellan Ludvika och Västerås medförde en hel del förseningar under hösten, men nu är det arbetet klart.

Wifi. Tillsammans med Transitio genomfördes en upphandling av wifi ombord på tågen, men på grund av en segdragen överklagandeprocess kommer wifi troligtvis först till sommaren 2018 i stället för sommaren 2017 som planerat var.

Stabilare trafik. Till 2018 ser vi fram emot en stabil och robust trafik utan större incidenter (vi slipper -gärna 2 x Ludvika!) så att vi kan minska förseningarna och reducera antalet inställda tåg. Vi förtätar trafiken mellan Falun och Gävle samt mellan Fagersta och Västerås så att det går ett tåg i halvtimmen när pendlingen är som störst på morgonen och eftermiddagen.

Hugo Oljemark, Vd Tåg i Bergslagen

Väl mött i tågtrafiken!

Hugo Oljemark
Vd, Tåg i Bergslagen

Stefans resor går som på räls

Bo på landet och arbeta i stan. För Stefan Östblom betyder det ­trivsel på hemmaplan och intressanta utmaningar på jobbet.
Och tack vare tåget går resorna mellan Torsåker och Gävle som på räls.

Livskvalitet. Trygghet. Rimliga boendekostnader. Det finns flera anledningar till varför många väljer att slå ner sina bopålar en bit ifrån storstadens arbetsplatser. Med väl fungerande kommunikationer fungerar det utmärkt att göra så. Sedan ett par år tillbaka jobbar Torsåkersbon Stefan Östlund i Gävle. Han väljer att ta tåget till jobbet.

– Om man inte behöver bilen i arbetet finns det faktiskt ingen ursäkt att ta den, säger Stefan.

Kostnader för bränsle och parkering och halkan om vintrarna är några av anledningarna till att Stefan låter bilen stå kvar hemma i Torsåker om dagarna. Tillsammans med sönerna, som går i skolan i Gävle, tar han istället promenaden den knappa kvarten hemifrån till stationen för att hinna med 6:58-tåget. En stund av familjärt umgänge, även om underbart är kort.

– När vi kommer fram till perrongen så försvinner grabbarna till sina kompisar, men det är väl helt i sin ordning, säger Stefan med ett skratt.

– Själv är jag en vanemänniska. Kliver ombord genom samma dörr och sitter tillsammans med samma medresenärer varje dag.

 

”Om man inte behöver bilen i arbetet
finns det faktiskt ingen ursäkt att ta den.” 

 

”En fördel med att pendla från Torsåker är att vi så lätt kan ta oss till en annan station. När grabbarna har sovmorgon tar de bussen till Storvik där de hoppar på ett senare tåg som kommer från Falun”, säger Stefan Östblom

Aldrig utan appen

Att åka tåg till och från jobbet fungerar för det mesta bra. Stefan använder den 35 minuter långa resan till att prata med pendlarbekanta, lyssna på musik eller sova. Är tåget någon minut försenat på morgonen så körs tiden oftast in på väg till Gävle.

– Nackdelen är om något tåg ibland blir inställt. Jag går aldrig hemifrån på morgonen utan att först kolla SJ:s app. Mitt tåg lämnar Fagersta klockan 6:01 och jag kollar alltid att det kommit iväg, säger Stefan.

– För mig är det viktigaste att kunna ta mig till jobbet. Men jag förstår dem som vill ha fler avgångar på helgerna, som äldsta grabben som vill ta tåget in till kompisar då. Och något senare tåg på kvällen vore inte fel, om man vill på bio eller så.

Vill arbeta med människor

Ett jobb på hemmaplan – för att slippa de dagliga resorna – är inget alternativ för Stefan. Förmånen att ha ett intressant arbete gör resan värd varje minut. Efter en lång karriär på Arbetsförmedlingen jobbar han idag på Krami. Tillsammans med en kollega från kriminal-vården och en från socialtjänsten hjälper han dem som på grund av sociala problem, ofta ett fängelsestraff, har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

– Många hamnar på rätt sida, fast vi tappar en del. Men vi är nöjda med varje individ som vi lyckas få rätsida på, säger Stefan.

Kramis kontor ligger perfekt för en pendlare, bara ett stenkast från järnvägsstation med inspirerande utsikt över Gavleån. Här möter Stefan deltagare och håller vägledningskurser. Med jämna mellanrum lämnar han kontoret för att besöka sina adepter på olika utbildningar, praktik- och arbetsplatser. Att jobba så här passar honom bra.

– Det blir lätt lite enkelspårigt på Arbetsför-med-lingen. Jag trivs bättre med att arbeta i samverkan med andra instanser som kompletterar varandra och tillsammans tänker på hela människan, säger han och fortsätter:

– Kontakten med människor i förändring, människor som är på väg åt rätt håll, är det bästa med mitt jobb. När tidigare deltagare kommer tillbaka för att berätta att det gått bra för dem blir jag riktigt glad. Men det är förstås tråkigt när det är någon som det inte går bra för.

 

”Jag trivs bättre med att arbeta i samverkan
med andra som kompletterar varandra
och tillsammans tänker på hela människan.”

 

Stefan Östblom Ålder: 49 år. Familj: Barnen Alexander 16 år och Joel 12 år. Bor: Torsåker. Gör: Arbetar på Krami i Gävle. Intressen: Fotboll och musik.

Fotbollen blev vägen in

Även om jobbet bitvis är tufft har Stefan inga problem att lägga det bakom sig när arbetsdagen är slut. En avkopplande tågresa till Torsåker hjälper kanske till. Efter 15 år i samhället känns Torsåker verkligen som hemma, något som Stefan säger att han har fotbollen att tacka för.

– Fritidsverksamheten är det bästa med Torsåker. Båda grabbarna spelar fotboll och jag är engagerad som ledare. Jag har kommit in i samhället i det samman-hanget och föreningen betyder otroligt mycket för min del.

Fotboll, mataffär, bensinstation, bank, förskola och skola. I Torsåker finns den viktigaste servicen, här finns prisvärt boende, det är fridfullt och nära till naturen. Förutsättningarna för en bra tillvaro är med andra ord goda.

– Det absolut nödvändigaste finns här. Och man vet ju förutsättningarna när man bor på landet, man förväntar sig inte att ALLT ska finnas. En fördel med att jobba i Gävle är att jag kan göra ärenden meddels språngmarsch på lunchen eller ta ett senare tåg hem, säger Stefan Östblom.


Flera järnvägar i Järnriket

Torsåker ligger i Hofors kommun, i gränslandet mellan Gästrikland och Dalarna. Bygden har djupa rötter i järnhanteringen och kallas ibland för Järnriket. Av de knappt 10.000 kommuninvånarna bor 3.000 i Torsåkers socken. För den som åker tåg finns flera möjligheter att ta sig hit. Till och från Hofors (Robertsholm) går tåg mot Falun/Borlänge/Örebro och Gävle. Till och från järnvägsstationen i Torsåker går tåg mot Avesta/Fagersta/Örebro och Gävle.


 

Text: Hit&Dit/Lena Bergman Foto: Stéfan Estassy


Invigning av morgonturen Skinnskatteberg – Fagersta – Västerås

 

Den 13:e december firar vi en ny avgång med lussefika från Elsa Andersons Konditori.

På Luciamorgonen den 13 december inviger Tåg i Bergslagen den nya tågavgången från Skinnskatteberg till Västerås. Tåget avgår från Skinnskatteberg kl 06:34, via Fagersta 06:48 och ankommer till Västerås klockan 07:49.

– Tåg i Bergslagen verkar för pendlingen i regionen. Täta avgångar på tider när människor reser till arbete och skola är mycket viktigt, och just fler avgångar under rusningstid är något som våra resenärer efterfrågar. Därför känns det bra att vi nu får ytterligare en avgång som gör det enklare att pendla med våra tåg, säger Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen.

Tack vare den nya avgången blir det halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås på morgon och eftermiddag. Eftermiddagståget avgår 16:05 från Västerås, och efter ankomst till Fagersta fortsätter det till Skinnskatteberg. Den nya avgången gör det med andra ord möjligt att ta sig mellan Skinnskatteberg och Västerås utan byte både morgon och kväll.

Under invigningsturen bjuder Tåg i Bergslagen passagerarna ombord på kaffe och lussebullar från Elsa Andersons konditori i Norberg.

– Det känns roligt att kunna bjuda våra resenärer på något extra den här morgonen. Elsa Andersons konditori är en västmanländsk institution som ligger oss varmt om hjärtat, och ett av våra tåg är uppkallat efter Elsa Anderson, säger Hugo Oljemark.


 

Enklare ta tåget till skidåkningen 

Utförsåkning

Till fjälls på räls. Det ska bli enklare att med tåg ta sig upp till fjällvärlden. Redan idag kan du ta tåget från Köpenhamn till Mora med bara ett enda byte. Och i december blir det förhoppningsvis klart med bättre anslutningsmöjligheter för skidsugna resenärer. Tillsammans med Dalatrafik arbetar Tåg i Bergslagen för att få till bra bussförbindelser från Mora och vidare upp till fjällen.

– Vi vill kunna erbjuda våra resenärer ett riktigt bra resealternativ för fjällsemestern. Och eftersom är turismen är så viktigt för den lokala sysselsättningen i trakten tycker jag att det känns extra bra att kunna göra det, säger Eje Larsson på Tåg i Bergslagen.


 

Pendlingen ger Anna det ­bästa av två världar

Utmanande jobb och högt tempo. Livskvalitet i trygg småstadsidyll. För Anna Hammarbäck är tågpendlingen en perfekt lösning.

Precis när solen letar sig upp över trädtopparna kliver Anna Hammarbäck på tåget i Lindesberg. Hon är en rutinerad pendlare, sedan snart tio år tillbaka åker hon till Örebro för att arbeta.

Det är mitt i centrala Örebro som Försäkringspartner i Bergslagen har sitt kontor. Här arbetar Anna med sak- och motorförsäkringar, både med nyförsäljning och med förvaltning av den befintliga kundstocken.

– Det är ett varierande och väldigt roligt jobb. Jag får möta allt från den lilla firman till mellanstora industrier och byggentreprenörer. I mitt jobb träffar jag människor som verkligen tycker om sitt jobb, det är härligt, säger Anna med inlevelse.

 

”Peppar peppar, men tågen går riktigt bra.
Och tåg är ett skönt sätt att pendla.” 

 

Anna med tjänstecykel

Ibland, om hon har ett kundmöte dit det inte fungerar att ta kontorets röda tjänstecykel, kör Anna bil till arbetet, men de flesta dagarna tar hon tåget till jobbet. 30 minuter tar tågresan från Lindesberg in till Örebro.

– Peppar peppar, men tågen går riktigt bra. Och tåg är ett skönt sätt att pendla. Om jag behöver kan jag jobba. Annars så tar jag den där halvtimmen till att ladda upp eller koppla av, beroende på om jag är på väg till eller från jobbet.

Tåget trygg zon

Det mesta kring pendlingen funkar smidigt för Anna, men hon har en del önskemål om förbättringar. Det skulle till exempel behövas ytterligare en biljettautomat på perrongen i Lindesberg. Och fler avgångar, inte minst på kvällar och helger, står också på önskelistan:

– I pendlingstid går det tåg varje halvtimme, det är okej. Däremot blir det problem att ta sig hem om jag gjort ett sent restaurangbesök eller gått på bio i Örebro. Det är likadant på helger. Eftersom jag har köpt månadskort nyttjar jag det gärna på fritiden, och åker gärna kollektivt in i till Örebro för att umgås med vänner, handla eller ta en fika. Men speciellt när vi ska på familjeaktiviteter med en viss starttid, som i idrottssammanhang, är det svårt att få det att stämma med tågtiderna.

Men även om Anna gärna skulle se både fler avgångar och fler biljettautomater så är tågresorna i grund och botten en positiv upplevelse. Inte minst socialt, där tåget har visat sig vara en kanske oväntat trygg zon.

 

”Tåget är ju en mötesplats, ett nätverk egentligen”

 

– Vi som morgonpendlar har blivit en tajt grupp som sätter sig på samma plats varje morgon. Sätter sig någon ”fel” så rubbas cirklarna, säger Anna med ett skratt, och fortsätter:

– Tåget är ju en mötesplats, ett nätverk egentligen. Vi resenärer är alla i samma situation, vi söker skydd under varandras paraplyer, strular något så hjälps vi åt med information och vi väcker varandra om någon lyckats somna när det är dags att kliva av. Dessutom håller man ett öga på varandras barn på tåget. Det finns en omtänksamhet ombord och det känns tryggt.

Hela familjen pendlar

Annas barn är vana pendlare de med. Varannan vecka bor Arvid och Maj hos pappa i Örebro, och veckan de bor med Anna i Lindesberg pendlar barnen också in till Örebro och Engelska skolan där. Men att flytta till Örebro finns inte på agendan, varken för Anna, Arvid eller Maj.

– Vi vill bo i Lindesberg. Det är så mycket som är bra här. Sjukvården, skolor, matvaruhandeln, föreningslivet, det mesta fungerar bra i Lindesberg. Allt är nära, man kan gå eller cykla, och det känns tryggt att låta barnen förflytta sig själva. Lindesberg Arena är fantastisk, den är som ett nytt Folkets hus här. Det finns bio och restauranger och Lindesjön är ju underbar. Tänk att man kan bada från Strandpromenaden mitt i stan! Det går inte i Örebro, säger Lindesbergsbon Anna med eftertryck.

För Anna Hammarbäck fortsätter pendlingen att vara den optimala lösningen på önskan om att kombinera ett utvecklande arbete med ett boende och en fritid där livskvaliteten står i centrum.

Populär mötesplats. I Lindesberg Arena ryms allt från idrott till konserter.

 


Hallå där Lindesberg!

Vi ställde tre snabba frågor till Jeanette Andersson på näringslivsenheten:

Jeanette Andersson på Näringslivsenheten i Lindesberg

Hur är läget i Lindesberg?
– Det är full fart framåt! Det är de signaler vi får från både näringsliv, medborgare och människor runt om i regionen. Det händer mycket här, bland annat så byggs det en hel del, som lägenheter i attraktiva, centrala och sjönära lägen. Det satsas också mycket på skolorna: Under 2017/2018 kommer två av våra mellanstadieskolor byggas ut, vi är i slutfasen av planarbetet för en helt ny högstadieskola och fortsätter vår satsning på att vitalisera gymnasieskolan.

Ni har även byggt ett nytt resecentrum. Hur viktig är järnvägen för Lindesberg?
– Det är oerhört viktig med goda pendlingsmöjligheter. För människor som söker den lilla stadens livskvalitet är Lindesberg ett jättebra alternativ och många väljer därför att bo här och pendla ut. I Lindesberg finns all service, här finns lasarett med akutmottagning, ­gymnasium och så vidare, och här kan man bo med hög kvalitet till en betydligt billigare peng än i en större stad.

– Vi har även hög inpendling till Lindesberg. Hade vi inte haft så bra kommunikationer och hög tillgänglighet hade vi gått miste om personer som är en tillgång för våra lokala företag. Allt fler flyttar till Lindesberg.

 

”I Lindesberg finns all service, här finns lasarett med akutmottagning, ­
gymnasium och så vidare, och här kan man bo med hög kvalitet
till en betydligt billigare peng än i en större stad.”

 

Vilka skulle du säga är orsakerna till det?
– Det är precis som jag sa: Livskvalitet. Vi har ett ­otroligt aktivt föreningsliv, här finns badhus, arena, idrott och kultur. Att det finns bra skolor gör oss till ett bra alternativ för barnfamiljer. Jag tycker att det är fint att man kan välja boende beroende på var i livet man befinner sig. En period kanske man vill ha hög puls, ­sedan lockar kanske småstadsidyllen mer. Fast eftersom Lindesberg ligger så bra till kan man lätt ta tåget in till stan när pulsen lockar!

 
 


Många vinnare med bra pendlingsmöjligheter

Ungefär en tredjedel av Sveriges arbetsföra befolkning pendlar över en kommungräns. Men det är fler än pendlarna som behöver bra tågförbindelser. Starka infrastruktursstråk med bra pendlingsmöjligheter gör att fler kommuner utanför storstäderna blir attraktiva för boende och näringsverksamhet. Och när mindre arbetsmarknader på så sätt knyts ihop till nya, större regioner ökar möjligheterna till ekonomisk tillväxt för hela regionen. Med andra ord tjänar såväl pendlare som arbetsgivare, skolor och kommuner på bra tågförbindelser.


 

Text: Hit&Dit/Lena Bergman


Sommarkortet 2017 blev en framgång


Dagens rätt i Mora, trevliga samtal på stationen i Fagersta och en bonustimme i Hallsberg. Det är något av allt Otto och Barbro Carneheim upplevde i somras när det tågluffade i Bergslagen. Hit&Dit, vår tidning ombord, blev nyfikna och ringde upp.

Hallå där Otto, hur kommer det sig att ni gav er ut på tågluff i Bergslagen?

– Jag är en sån som alltid vill ut och resa. Tidigare har jag tågluffat i både Europa och Amerika. När vi såg erbjudandet om Sommarkortet och tre dagars resa i Bergslagen så tände jag på idén, och frun var med på noterna direkt. Visst kan man susa fram i expresståg över kontinenten, men att göra den lilla tågresan var väldigt charmigt.

Med utgångspunkt från Fagersta, där ni tog in på hotell, blev det en tre dagar lång tågluff med lika många resmål. Vart åkte ni?

– Första dagen åkte vi till Mora. Det blev en vacker resa genom Dalarna utefter Siljan. Nästa dag blev det Karlstad och tredje dagen hade vi tänkt åka till Västerås, men det var lite glest med turer, så vi satte oss på tåget till Gävle i stället. Även det blev en vacker resa, via Karbenning och andra platser man sällan kommer till.

Hur summerar du intrycken efter resan?

– Det var en glad överraskning att man kunde tågluffa med Sommarkortet. Hade vi gjort resan till ordinarie pris hade det blivit många tusenlappar dyrare. Tågen var väldigt trivsamma och komfortabla, det var gott om utrymme och trevlig betjäning. Men tre dagar var inte tillräckligt! Det fanns så mycket att se och uppleva att vi gärna gör om resan igen.


Sommarkort 2017

Eftertraktat Sommarkort

Under sommaren sålde SJ genom turistbyråer och övriga ombud i Bergslagen ett 3-dagars sommarkort. Kortet blev väldigt populärt och totalt såldes närmare 1 200 kort, varav ungefär en fjärdedel som e-biljetter.

– Det märks att våra resenärer gillar att upptäcka smultronställena i Bergslagen, konstaterar Maja Rapp, affärschef på SJ.

För barn, ungdomar, studenter och pensionärer kostade kortet bara 150 kr, eller 50 kronor per dag, vilket var halva priset jämfört med för vuxen. Totalt såldes ungefär hälften av alla kort till denna målgrupp.

– Det är tydligt att våra attraktiva priser bidrar till att sprida upptäckarglädjen och att fler och fler tar tåget till olika turistmål, evenemang och härliga platser i regionen, avslutar Maja Rapp.


Text: Lena Bergman

Trafikverkets planer bra för Bergslagen


Trafikverket har tagit fram en ny tioårsplan för Sveriges transportsystem. För Tåg i Bergslagens resenärer innebär det flera positiva nyheter. 

Den sista augusti överlämnade Trafikverket förslag till nationell plan för transportsystemet för perioden 2018-2029 till regeringen. Planen innehåller förslag på åtgärder i den statliga infrastrukturen på vägar, järnvägar samt sjö- och luftfart.

Lena Erixon, Generaldirektör Trafikverket

Lena Erixon, Generaldirektör Trafikverket

– Utgångspunkten har varit att bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Ökade medel möjliggör en rejäl satsning på järnvägen för att säkra robusta och pålitliga transporter. På underhållssidan föreslås viktiga satsningar, främst på de stråk som hanterar viktiga transportflöden för pendling och godstrafik.

– En kraftig höjning av underhållsanslaget innebär att vi nu kan återställa järnvägens funktionalitet, vilket kommer att vara positivt för pendling och godstrafik. säger Lena Erixon.

Tätare turer blir möjligt

I planen ingår en hel del åtgärder som berör Tåg i Bergslagens trafik.

– Här finns mycket som är bra för våra resenärer, bland annat flera åtgärder som gör det möjligt att köra tätare turer och bygga bättre anslutningar, säger Eje Larsson på Tåg i Bergslagen.

Eje Larsson, Tåg i Bergslagen.

Eje Larsson, Tåg i Bergslagen.

Bland annat föreslås spårbyte på Dalabanan mellan Avesta/Krylbo och Hedemora, samt en ny mötesstation söder om Hedemora.

– Det gör det möjligt att höja hastigheten på banan, något som skulle minska restiden mellan Stockholm och Borlänge med tio minuter, säger Eje Larsson.

Kortare restid Borlänge-Mjölby

Planen innehåller ännu fler hastighetshöjande åtgärder, signalförtätningar och nya mötesspår runt om i regionen. Och även om infrastrukturarbete som det här inte är gjort i en handvändning, så innebär det på sikt ökad kapacitet på spåren och möjlighet att köra tätare turer. I planen ingår även att bygga färdigt dubbelspåret mellan Borlänge och Mjölby.

– När dubbelspåret är klart kommer restiden på sträckan Borlänge-Mjölby kunna minskas med en hel timme. Det tycker vi givetvis är bra, säger Eje Larsson.

 

Text: Lena Bergman


 

Fordonsproblem leder till fortsatt inställda tåg

Flera orsaker som vi inte kan styra över, bland annat påkörningar och viltolyckor, gör att vi har fortsatta problem med flera av våra fordon. Det leder till  inställda avgångar. Valet av dessa görs med hänsyn till vilka sträckor som är mest resurskrävande för att så få resenärer som möjligt ska drabbas. Det kan då leda till att det oftast är samma sträckor som drabbas.

Det är väldigt beklagligt och vi och framför allt SJ, som ansvarar för trafiken, arbetar hårt för att komma till rätta med problemen.

Nedan finns respektive inställd avgång med hänvisning till annan avgång:


Trafikmeddelande från SJ Trafikplanering.

På grund av fordonsbrist ställs följande tågavgångar in under perioden 170913 –170926 (mån-fre)

Tåg 8216 inställt på sträckan Hallsberg pbg – Lindesberg, M-F 170913-170926
Sträckan Hallsberg-Örebro hänvisas till tåg 8240 och sträckan Örebro-Lindesberg ersätts med buss, se bifogad fil.

Tåg 8217 inställt på sträckan Lindesberg – Hallsberg pbg, M-F 170913-170926
Resande Lindesberg-Örebro hänvisas till ersättningsbuss.
Resande Lindesberg-Frövi hänvisas till Länstrafikens linje 351, avgång 16:20 (obs, Länstrafikens taxa gäller) eller tåg 8191 avgång 16:28.
Resande Frövi-Örebro-Laxå hänvisas till tåg 8117 som förlängs till Laxå. Observera! Tåg 8117 fortsätter som tåg 8217 i Hallsberg i sent läge.

Tåg 8230 inställt på sträckan Laxå – Örebro C, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8231 inställt på sträckan Örebro C – Laxå, M-F 170913-170926
Resenärer hänvisas till tåg 159.

Tåg 8233 inställt på sträckan Örebro C – Laxå, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8234 inställt på sträckan Laxå – Örebro C, M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8237 inställt på sträckan Örebro C – Hallsberg pbg M-F 170913-170926
Ersätts med buss.

Tåg 8246 inställt på sträckan Hallsberg_pbg – Örebro C, M-F 170913-170926
Resande hänvisas till tåg 8244 med avgångstid 17:59 från Hallsberg.


För att hitta andra alternativ använd gärna Resrobot eller sj.se

Fordonsproblem leder till inställda tåg under augusti

Viss brist på reservdelar och krockskador på tåg gör att en tillfällig fordonsbrist uppstått. Det gör det tvunget att ställa in avgångar under måndag 14 aug – fredag 18 aug. Nedan finns respektive inställd avgång med hänvisning till annan avgång.
Vi beklagar verkligen det inträffande och hoppas att ni hittar alternativa avgångar under perioden. Sök resa på SJ:s app eller sj.se


Trafikmeddelande från SJ Trafikplanering.
På grund av fordonsbrist ställs följande tågavgångar in under perioden mån – fre 170814 –170818:

Tåg 8231 Örebro C- Laxå M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 159 som avgår från Örebro C 07:30, Örebro Södra 07:32, Kumla 07:43, Hallsberg: 07:53 och ankommer Laxå 08:09
Resenärer som inte ska längre än Hallsberg kan också åka tåg 709 som avgår från Örebro C 07:50, Örebro Södra 07:52, Kumla 08:03 och ankommer Hallsberg: 08:10

Tåg 8230 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 164 som avgår från Laxå 07:58, Hallsberg 08:23, Kumla 08:30, Örebro Södra 08:40 och ankommer Örebro 08:43
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8102 som avgår från Hallsberg 08:30, Kumla 08:37, Örebro Södra 08:47 och ankommer Örebro 08:49.

Tåg 8233 Örebro C-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till tåg 163 som avgår från Örebro 09:30, Örebro Södra 09:32, Kumla 09:43, Hallsberg 09:53 och ankommer Laxå 10:09.
Resenärer som inte åker längre än Hallsberg kan också åka med tåg 8167 som avgår från Örebro 10:13, Örebro Södra 10:15, Kumla 10:26 och ankommer Hallsberg 10:33.

Tåg 8234 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818 
Resenärer hänvisas till tåg 168 som avgår från Laxå 09:55, Hallsberg 10:15, Kumla 10:22, Örebro Södra 10:32 och ankommer Örebro 10:35.
Resenärer som åker från Hallsberg eller därefter kan också åka tåg 8170 som avgår från Hallsberg 11:19, Kumla 11:26, Örebro Södra 11:36 och ankommer Örebro 11:38.

Tåg 8237 Örebro C-Hallsberg M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 171 som avgår från Örebro 13:30, Örebro Södra 13:32, Kumla 13:43, Hallsberg 13:53 och ankommer Laxå 14:09

Tåg 8216 Hallsberg-Lindesberg M-F 170814-170818
Resenärer på sträckan Hallsberg-Örebro hänvisas till tåg 8240 som avgår från Hallsberg 14:48, Kumla 14:55, Örebro Södra 15:05 och ankommer Örebro 15:07.
Resenärer på sträckan Örebro-Lindesberg hänvisas till tåg 8174 som avgår från Örebro 15:59 , Frövi 16:14 och ankommer Lindesberg 16:28.

Tåg 8217 Lindesberg-Laxå M-F 170814-170818
Resenärer från Lindesberg hänvisas till tåg 8191 som avgår 16:28, Frövi 16:43, Örebro 17:01 och ankommer Örebro Södra 17:03.
Resenärer från Frövi kan också åka tåg 8117 som avgår 16:48, Örebro 17:06, Örebro Södra 17:08, Kumla 17:19 och ankommer Hallsberg 17:25.

Tåg 8244 Laxå-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 10824. Exakta tider ej klara än.

Tåg 8246 Hallsberg-Örebro C M-F 170814-170818
Resenärer hänvisas till 8178 som avgår från Hallsberg 17:16, Kumla 17:23, Örebro Södra 17:33 och ankommer Örebro 17:35.

Upptäck Bergslagen med Sommarkortet


Låt resan bli en del av ditt sommaräventyr i Bergslagen! Med Sommarkortet åker du buss och tåg hur mycket du vill under tre dagar i följd – alldeles själv eller med familj och vänner.

Tåg i Bergslagens Sommarkort gäller för obegränsat resande med kollektivtrafik under tre dagar på alla Tåg i Bergslagens tåg, samt på länsbussar och lokalbussar inom Dalarnas, Västmanlands och Örebro län. Kortet gäller inte för resor till/från Stockholm. Res mellan 19 juni och 20 augusti.

Sommarkort 2017

Sommarkortet säljs i SJ Resebutik, via 0771–75 75 75, samt hos flertalet turistbyråer, resebyråer och resecentrum i Bergslagen.

Priser (eventuell serviceavgift tillkommer):
Barn, ungdom, student och pensionär: 150 kr
1 vuxen (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 300 kr
2 vuxna (26 – 64 år) och upp till 4 barn till och med 15 år: 500 kr

Läs mer om Sommarkortet och var du kan köpa det.