Sommarkortet 2017 blev en framgång


Dagens rätt i Mora, trevliga samtal på stationen i Fagersta och en bonustimme i Hallsberg. Det är något av allt Otto och Barbro Carneheim upplevde i somras när det tågluffade i Bergslagen. Hit&Dit, vår tidning ombord, blev nyfikna och ringde upp.

Hallå där Otto, hur kommer det sig att ni gav er ut på tågluff i Bergslagen?

– Jag är en sån som alltid vill ut och resa. Tidigare har jag tågluffat i både Europa och Amerika. När vi såg erbjudandet om Sommarkortet och tre dagars resa i Bergslagen så tände jag på idén, och frun var med på noterna direkt. Visst kan man susa fram i expresståg över kontinenten, men att göra den lilla tågresan var väldigt charmigt.

Med utgångspunkt från Fagersta, där ni tog in på hotell, blev det en tre dagar lång tågluff med lika många resmål. Vart åkte ni?

– Första dagen åkte vi till Mora. Det blev en vacker resa genom Dalarna utefter Siljan. Nästa dag blev det Karlstad och tredje dagen hade vi tänkt åka till Västerås, men det var lite glest med turer, så vi satte oss på tåget till Gävle i stället. Även det blev en vacker resa, via Karbenning och andra platser man sällan kommer till.

Hur summerar du intrycken efter resan?

– Det var en glad överraskning att man kunde tågluffa med Sommarkortet. Hade vi gjort resan till ordinarie pris hade det blivit många tusenlappar dyrare. Tågen var väldigt trivsamma och komfortabla, det var gott om utrymme och trevlig betjäning. Men tre dagar var inte tillräckligt! Det fanns så mycket att se och uppleva att vi gärna gör om resan igen.


Sommarkort 2017

Eftertraktat Sommarkort

Under sommaren sålde SJ genom turistbyråer och övriga ombud i Bergslagen ett 3-dagars sommarkort. Kortet blev väldigt populärt och totalt såldes närmare 1 200 kort, varav ungefär en fjärdedel som e-biljetter.

– Det märks att våra resenärer gillar att upptäcka smultronställena i Bergslagen, konstaterar Maja Rapp, affärschef på SJ.

För barn, ungdomar, studenter och pensionärer kostade kortet bara 150 kr, eller 50 kronor per dag, vilket var halva priset jämfört med för vuxen. Totalt såldes ungefär hälften av alla kort till denna målgrupp.

– Det är tydligt att våra attraktiva priser bidrar till att sprida upptäckarglädjen och att fler och fler tar tåget till olika turistmål, evenemang och härliga platser i regionen, avslutar Maja Rapp.


Text: Lena Bergman

Vanliga frågor

Vanliga frågor

Kan jag ta med cykeln på tåget? Dina och andras vanligaste frågor hittar du svaret på direkt. Läs mer här

SJ Kundcenter

SJ Kundcenter

SJ Kundcenter är till för dig och hjälper dig gärna med dina frågor och funderingar. Läs mer här

Förseningsersättning

Förseningsersättning

Vi gör allt för att du ska komma fram i tid, men ibland går det inte vår väg, då ersätter vi dig. Läs mer här

Annonsera

Annonsera

Våra tåg är synliga för många miljoner människor. Här finns bra och populära annonsytor för företag. Läs mer här