Stora störningar i trafiken under vecka 49

Vecka 49 präglades av flera större trafikstörningar, främst på Bergslagsbanan och Bergslagspendeln, men som även fick följdeffekter på Dalabanan och Godsstråket. Tåg i Bergslagens trafikchef Yujin Zhang sammanfattar veckan och de största trafikpåverkande händelserna som ägde rum.

Snötyngda träd i Hagge (Ludvika-Fagersta, linje 55):
Natten mot tisdag 3 december kom nederbörden i södra Dalarna i kombination med låga temperaturer att påverka trafiken på Bergslagspendeln under nästan två dygn. Morgonens första tåg från Ludvika (tåg 8001) körde in i flertal träd på sträckan Ludvika-Smedjebacken som medförde att resenärer fick evakueras med buss i Smedjebacken. Sträckan Ludvika-Fagersta stängdes sedan för avsyning och öppnades under en kort period under onsdagsmorgonen. Tåg i Bergslagen/VR Sverige AB lyckade köra onsdagsmorgonens första avgång åt vardera håll innan det blev återigen stopp för ytterligare avsyning. Trafiken kunden slutligen släpas på igen vid 16-tiden på onsdag. Trafikstoppet på sträckan påverkade även vissa avgångar på sträckan Fagersta-Västerås som tyvärr fick ställas in.

Sträckan drabbades åter av ett kontaktledningsfel mellan Söderbärke-Fagersta N under fredagskvällen vilket fick följden att all tågtrafik fick ställas in mellan cirka kl. 18 och trafikdygnet ut.

Signalfel på Bergslagsbanan (Borlänge-Örebro, linje 53):
Sträckan Borlänge-Örebro drabbades av två större signalfel under vecka 49. 

Vid lunchtid under tisdagen, samtidigt som störningen på sträckan Ludvika-Fagersta pågick, drabbades även Bergslagsbanan (sträckan Kopparberg-Lindesberg) av ett omfattande signalfel. Totalt var åtta stycken vägskydd och ett antal signaler ur funktion. Tekniskt sett var det inte totalstopp på sträckan, men rutinen som gäller vid denna typ av fel är mycket tidskrävande och därför togs beslutet att ställa in trafiken mellan Kopparberg och Lindesberg, i vissa fall ända hela vägen Borlänge C-Örebro C. Störningen åtgärdades runt 17-tiden men medförde tyvärr mycket stor trafikpåverkan på hela Bergslagsbanan med stora förseningar och inställda avgångar som följd trafikdygnet ut.

Natten mot onsdag uppstod ett elfel på sträckan Frövi-Ervalla vilket initialt innebar att det blev enkelspårsdrift med förseningar som följd. Under onsdagen utökades felet till att även innefatta spårledningsfel och därmed likartad hantering som signalfelet på sträckan Kopparberg-Lindesberg under tisdage, som medförde mycket stora förseningar. Efter samråd med Trafikverket beslutades en utglesning av trafiken på sträckan Lindesberg-Örebro (från halvtimmestrafik till timmestrafik under eftermiddagsrusningen). Felet åtgärdades till slut vid 18-tiden men precis som föregående dygn var det följdförseningar på hela Bergslagsbanan samt inställda avgångar trafikdygnet ut.

Urspårning i Ryggen och godståg fast i backen (Hofors-Falun, linje 53):
Vid 15-tiden på torsdag spårade godståg 33415 ur i Ryggen mellan Hofors och Falun. Konsekvensen blev trafikstopp men då godståget befann sig på spår 4 i Ryggen kunde spår 2 öppnas upp för trafik redan efter cirka 1,5 timmar. Någon mötesmöjlighet fanns tyvärr inte i Ryggen vilket ledde till förseningar i trafiken, men banan kunde åtminstone öppnas upp tillfälligt. 

Natten mot fredag fastnade godståg 59107 på sträckan Storvik-Granstanda vilket påverkade morgontrafiken på sträckan Gävle-Borlänge. Samtidigt som trafikstoppet pågick spårade tyvärr en vagn ur det urspårade tåget från föregående dygn igen varpå det ledde till trafikstopp även förbi Ryggen. Trafikstoppet varade under större delen av fredagen och olycksplatsansvarig kunde till slut avetablera och banan öppnas vid 14:30-tiden. Trafiken på Bergslagsbanan blev därför drabbad ett tredje dygn på rad med stora förseningar och inställda avgångar. Under tiden trafikstoppet pågick vändes tågen i Hofors och Falun.

Följdpåverkan på Dalabanan och Godsstråket (linje 50 och 54):
Till följd av störningarna ovan har även linjerna Mora-Borlänge (linje 50) och Gävle-Fagersta-Örebro (linje 54) påverkats i form av förseningar och inställda avgångar. Anledningen är att både fordon och personal kan vara planerade på flera linjer under samma dag och arbetspass och därför kan följdförseningar ibland uppstå. Förseningen kan också ha uppstått då vi medvetet har valt att vänta in sena tåg, exempelvis att ett tåg mot Mora inväntar ett sent tåg i Borlänge från Örebro på grund av högt antal övergångsresenärer.

Problem med fordon:
Under veckan har vi tyvärr dessutom även haft mycket problem med fordon vilket har lett till förseningar och inställda avgångar. Efter ovädret natten mot tisdag hade vi ett flertal fordon med fel på strömavtagaren. Under fredagen (6/12) fick vi tre större fordonsfel inom loppet av några timmar vilket i sin tur ledde till störningar i trafiken och inställelser på Dalabanan och Bergslagsbanan.

Regularitet och punktlighet:
Avgångspunktligheten för vecka 49 blev 83% (2024 snitt: 81%) och undervägspunktlighet 66% (2024 snitt: 77%). Andelen helutförda avgångar blev 87% (2024 snitt: 89%) och hel- eller delutförda avgångar på 95% (2024 snitt: 92%). För att läsa mer, besök gärna vår statistiksida här!

Tåg i Bergslagen önskar rikta ett stort tack till all operativ personal (VRs trafikledning och åkande personal samt vår kundservice) för insatserna under veckan. Vi vill också tacka våra resenärer för tålamodet och ber om ursäkt för olägenheter störningarna har medfört!

Aktuellt

  • Bild på 2barn, förälder ombord på er1

    Nya tidtabeller från och med 15 december

    Från och med söndagen den 15 december byter Tåg i Bergslagen tidtabell, precis som övriga Europa. Tidtabellsskiftet sker alltid söndagen efter andra lördagen i december, så boka in datumet!

  • Tåg i Bergslagens dubbeldäckare ER1 vid Virsbo station. Solen står lågt på himlen

    Normal trafik från och med 30 september

    Tåg i Bergslagen, i samarbete med operatören VR Sverige AB, återgår nu till normal trafik enligt den beslutade tidtabellen. Turtätheten förbättras för våra resenärer, tack vare att vår operatör VR Sverige AB rekryterat fler lokförare.

  • Bild med text veckans statistik, tåg ER1 som åker på räls i bakgrunden, vårbild.

    Statistik vecka för vecka Tåg i Bergslagen

    Sidan redovisar statistik för Tåg i Bergslagens trafiksystem, respektive linje: Vi lämnar ett händelserikt 2024 bakom oss och rullar vidare mot ett spännande 2025, läs mer om 2024 här! Hela trafiksystemet Ack 2024 Vecka 1 Vecka 2 Regularitet 92% 96% 95% Avgångspunktlighet 81% 88% 88% Undervägspunktlighet 77% 79% 77% Linje 50 Ack 2024 Vecka 1 […]