Ta tåget till IKEA Borlänge – åk gratis hem

Ta tåget till IKEA Borlänge och åk gratis hem

ERBJUDANDET GÄLLER TILLS VIDARE!
Enkelt och bekvämt att handla inredning miljövänligt. Tåg i Bergslagen och IKEA Borlänge fortsätter samarbeta – och bjuder varuhusets tågåkande kunder på returresan.

Tåg i Bergslagen och IKEA i Borlänge har sedan 2018 ett samarbete som gör det förmånligare för shoppingsugna att välja tåget när de besöker IKEA-varuhuset. Alla som registrerar sitt IKEA Family-kort i kassan när de handlar, och sedan visar kvittot på tåget, får åka gratis hem.

– IKEA Borlänge är Sveriges mest centrala IKEA. Att vi ligger precis vid Centralstationen innebär en unik möjlighet att ta tåget hit, och det känns fantastiskt att vi nu kan underlätta för våra kunder att välja tåget när de besöker oss, säger Mick Evertsson, försäljningschef på IKEA Borlänge.

Att ta tåget till IKEA handlar inte bara om ett enkelt sätt att resa. Hållbarhetsfrågor är centrala för IKEA, och samarbetet med Tåg i Bergslagen rimmar väl med ambitionen att ha en positiv inverkan på människor och miljö.

– Det finns ett viktigt hållbarhetsperspektiv i vårt samarbete med Tåg i Bergslagen, och det känns riktigt bra att kunna erbjuda ett miljövänligt alternativ för att ta sig hit, säger Mick Evertsson.

På Tåg i Bergslagen är man glada över ännu en möjlighet att visa att det är både enkelt, bekvämt och okomplicerat att ta tåget.

– Vi är stolta över att kunna genomföra det här samarbetet med IKEA Borlänge. Köpcentrum ligger oftast utanför städer och att åka kollektivt till dem brukar tyvärr vara svårt. Med IKEA alldeles bredvid Centralstationen är Borlänge ett lysande undantag, säger Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen.

 


VILLKOR FÖR ERBJUDANDET:

  • Medlemmar i IKEA FAMILY åka tåg gratis hem från IKEA i Borlänge.
  • Erbjudandet gäller för maximalt två vuxna och tre medföljande barn på Tåg i Bergslagens avgångar till och från Borlänge utan byten.
  • På returresan: visa upp den använda tågbiljetten till Borlänge, plus IKEA-kvittot med IKEA Family-nummer.
  • Tur och returresa måste ske samma dag.
  • Erbjudandet gäller ej resa med SJ:s avgångar (dvs SJ-tåg).
  • Erbjudandet gäller endast resande med enkelbiljett från Tåg i Bergslagen (SJ/TiB).
  • Erbjudandet gäller ej i kombination med länskort/länsbiljett.
  • Kvittot gäller för returresa till avreseorten.
  • I det fall man önskar resa vidare köper man biljett från där returresan slutar (dvs avreseorten).

Förändringar för cykel på tåget

I och med att tåg som saknar cykelplats går i trafik är det inte möjligt att ta ombord cykel på dessa. Sträckan Fagersta-Västerås trafikeras delvis med dubbeldäckare som saknar cykelplatser. För att se vad som gäller på just din avgång sök information på sj.se

Tåg 8201 och tåg 8202 trafikeras med loktåg som saknar cykelplatser. På dessa avgångar gäller SJ bagageregler och det innebär att det är tillåtet att ta med cykel men cykeln måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning.
Se SJ:s bagageregler här

På övriga tåg är som vanligt antalet cykelplatser begränsade till två. Dessa går inte att förboka, här gäller ”först till kvarn”.


Förbättringar i tidtabellen

Ny tidtabell från och med 15 december 

Sedan i söndags den 15/12 gäller en ny tidtabell. Inga stora förändringar men gå gärna in på www.sj.se eller www.resrobot.se för att se om det skett några förändringar på de tåg som du normalt reser med.

Förutom sedvanliga minutjusteringar så innehåller den nya tidtabellen en del riktigt positiva nyheter. Det blir förbättrade anslutningstider mellan Bergslagspendeln i Västerås och tågen från Stockholm. Från klockan 15 och trafikdygnet ska väntetiden inte vara längre än runt tio minuter. Tåg i Bergslagen och SJ arbetar nu tillsammans för att åstadkomma motsvarande förbättring även i andra riktningen, på morgonen mot Stockholm.

Med förbättrade tidtabeller och anslutningar under 2020 vill vi locka ännu fler, inte minst jobbpendlare, att ta tåget, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

Under 2020 trafikeras vissa avgångar på Bergslagspendeln med SJs dubbeldäckartåg, X40. Möjligheten att använda Dubbeldäckaren gäller för 2020, och den kommer gå under vardagar flera turer per dag. Dessutom blir TiB:s eftermiddagståg Dalarna – Stockholm, med retur sent på kvällen, lok och vagn.

– Vi har hyrt in dessa fordon från SJ för att få en större fordonsreserv och vår förhoppning är att antalet inställda tåg pga fordonsbrist skall minska, berättar Hugo Oljemark, vd på På Tåg i Bergslagen.

– En annan nyhet är att ” Smedjebacksexpressen” mellan Fagersta och Borlänge blir snabbare. Det är nu möjligt att ta tåget från Fagersta klockan sex på morgonen och vara framme i Borlänge runt halv åtta. Där arbetar vi för att i framtiden få till en lika snabb retur tillbaka på eftermiddagen, berättar Hugo Oljemark.

OBS! På X40 och lok- och vagntågen finns det ingen möjlighet att ta med cykel ombord.

Och så en nyhet inför sommaren: Resenärer mellan Örebro och Norrköping kan se fram emot att slippa sommartraditionen med ersättningsbuss nästa år. Under veckorna 28-32 gör nämligen tågen mellan Örebro och Norrköping comeback.


Vi utvecklar webben – testa ny funktion

Bild från gränssnitt för realtidskarta.

Vi är i full gång och utvecklar vår webbsida. Syftet är att möta dina behov som resenär bättre. En viktig del är att ge dig som reser rätt och riktig info så långt det är möjligt. För att kunna göra det ser vi hur sidan används idag och nyttjar underlag som till exempel den webbenkät många valt att svara på. Tack till dig som svarat på den enkäten.

Då drygt 60% besöker sidan med telefonen väljer vi att optimera sidan utifrån det – ”mobile first”. Nya funktioner utvecklas också för att vägleda till val av pendlarbiljett, se avgångstider och trafikinformation i realtid.

Testa ny funktion
En ny funktion som är under utveckling är en kartvy med tågtrafiken i realtid. Via länken nedan kan du glimta in i hur det ser ut just nu under arbetets gång. Funktionen ska poleras till för att bli mer användarvänlig och fungera på alla webbläsare.

Länk till realtidskarta under utveckling.


 

Tåg i Bergslagen lanserar Höstkortet

Tåg i Bergslagen lanserar Höstkortet, ett nytt tågluffarkort som ger höstlovets tågresenärer tre sammanhängande dagars obegränsat tågresande inom Bergslagen.

– Nu blir det enkelt att tågluffa inom Bergslagen under höstlovsveckan. Det nya Höstkortet ger dig som resenär tre sammanhängande dagars tågluffande. Har man som resenär med oss använt sommarkortet sen tidigare, så kommer man snabbt känna igen sig, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.
Hugo Oljemark, Vd Tåg I Bergslagen
Det nya Höstkortet från Tåg i Bergslagen kommer i två olika varianter, och ger resenären möjlighet till obegränsat resande under tre sammanhängande dagar. Reseperioden för kortet sträcker sig mellan den 28 oktober och 3 november.

– Svenskarna reser allt mer klimatsmart och fler väljer tåget. Hos SJ har resandet under första halvåret ökat med hela 10 procent, jämfört med fjolåret. Men också tågluffandet är på frammarsch och under sommarmånaderna ökade resandet med sommarkortet med tre procent, jämfört med sommaren i fjol, säger Martin Drakenberg, affärschef vid SJ.

Utöver Tåg i Bergslagen ger höstkortet tillgång till läns- och lokalbussarna inom både Dalarna, Västmanland och Örebro län.

Läs mer och köp ditt kort hos SJ.


Om Höstkortet

Höstkortet ger resenären möjlighet att under tre sammanhängande dagar resa obegränsat under kortets giltighetsperiod. Dessa dagar väljs i samband med köpet. Giltighetsperioden sträcker sig mellan den 28 oktober och den 3 november.

Kortet finns tillgängligt från den 13 oktober till den 1 november via SJs digitala kanaler, resebutiker och kundservice. Men också via ett flertal återförsäljare, bland annat Resia och BIG-travels butiker samt Visit Dalarnas turistbyråer.

Höstkortet finns i två varianter:

• Vuxenkortet (26 – 64år) med upp till två barn (15år) – 300kr
• Rabatterat höstkort för barn, ungdomar, studenter och pensionärer – 200kr

Resenären med höstkortet kan resa med samtliga Tåg i Bergslagens avgångar, men också via läns- och lokalbussarna inom Dalarna, Västmanland och Örebro län. Kortet gäller inte ombord på X-Trafik eller SJs tåg.


Bussersättningar pga banarbete

Jobb på spåret. Med jämna mellanrum påverkar Trafikverkets banarbeten tågtrafiken i området.

sj.se/trafikinfo eller i SJ:s app finns information om planerade arbeten samlad.

Här är de arbeten som är inplanerade den närmaste tiden och som påverkar Tåg i Bergslagens trafik:

Avesta Krylbo–Sala
Period: 16–18 oktober (nattetid) och 22 oktober (nattetid).
Påverkan: Tågen ersätts med buss.

Avesta Krylbo–Storvik
Period: 14–18 oktober.
Påverkan: Tågen ersätts med buss.

Avesta Krylbo–Frövi
Period: 21–25 oktober (dagtid)
Påverkan: Tågen ersätts med buss.

Fagersta/Ängelsberg–Smedjebacken
Period: 20 oktober (nattetid)
Påverkan: Tågen ersätts med buss.

Ställdalen–Frövi
Period: 30 nov–1 dec.
Påverkan: Tågen ersätts med buss.


Tätare trafik mellan Ludvika och Borlänge

Extra tåg i rusningstrafik. Sedan mitten av augusti går det ett tåg extra från Ludvika som anländer till Borlänge 7:30 på morgonen. Omvänt finns en extra tågtur tillbaka i rusningstrafiken på eftermiddagen.

Den nya avgången är en del av en större trafikomläggning som gjorts på sträckan, efter att en utredning sett över trafiken med tåg, buss och skolskjuts Borlänge-Ludvika-Smedjebacken. Tanken med omläggningen är att tåget ska vara stommen i kollektivtrafiknätet, och buss- och tågtrafik inte ska köra parallellt, utan komplettera varandra.

Eje Larsson, trafikutredare på Region Dalarna.

Därför har Dalatrafik lagt om busstrafiken i Ludvika och Smedjebacken, och linjenätet har anpassats tågens tider framför allt i Ludvika. Skolstarten för gymnasium och grundskola i Ludvika har delats upp i olika tider för att underlätta för skolelever att åka tåg till skolan.

– Vi har tittat på erfarenheter från Upptåget, som visar att de som åkt tåg som skolelever fortsätter att åka tåg som vuxna. Det här är ett långsiktigt projekt, säger Eje Larsson, trafikutredare på Region Dalarna.

Sträckan Smedjebacken-Ludvika-Borlänge är ett pilotprojekt, och motsvarande utredning av övriga trafikstråk i Dalarna pågår.


Åk med bussbiljett på tåg i Dalarna

Biljettnytt. Från och med 19 augusti gäller Dalatrafiks enkelbiljetter och mobilbiljetter ombord på Tåg i Bergslagens tåg på sträckorna:
Grängesberg – Ludvika – Borlänge – Falun
Vad – Smedjebacken – Ludvika – (Borlänge/Falun).

Tänk på att när du reser med Dalatrafiks kort eller enkelbiljett ombord på tåget så är det Dalatrafiks åldersregler som gäller. Och det går inte att köpa Dalatrafiks biljetter ombord på tågen, utan köper du en enkelbiljett ombord på tåget så är det Tåg i Bergslagens taxa som gäller, och den biljetten kan inte användas på Dalatrafiks bussar.

Dalatrafiks periodkort gäller precis som tidigare ombord på TiB-tågen i Dalarna.


Sjukresa på tåget i Dalarna

Resa på kallelse. Är du kallad till ett besök på sjukhus, vårdcentral eller tandläkare i Dalarna? Från och med den 19 augusti är det möjligt att resa på kallelsen på TiB-tågen i Dalarna. Mot uppvisande av giltig kallelse kan du resa till ditt planerade vårdbesök kostnadsfritt. På hemvägen ska du visa upp ditt vårdkvitto.

För mer information:
Trafikadministration/sjukresor 0243–318 105 (helgfri måndag-fredag 10.00-12.00).
Information om sjukresor finns även på Vårdguiden i Dalarna eller Dalatrafik


Bergslagspendeln behöver bättre tågtrafik

Bra och bekväm pendling är viktig för tillväxten i en region. Därför kräver BIG, Bergslagens intressegrupp, högre standard och tätare trafik på Bergslagspendeln.

En väl fungerande järnväg i Bergslagen är viktigt – av många anledningar. För miljön och klimatet är spårbunden trafik som bekant att föredra framför andra transportslag. För jobben är det en förutsättning: Det krävs bra pendlingsmöjligheter för att attrahera kompetens till företagen i regionen, samtidigt som pendlingen ger alla som bor här tillgång till en större arbetsmarknad.

Bergslagspendeln mellan Ludvika och Västerås är just ett sådant viktigt pendlingsstråk, och att tågtrafiken på den här sträckan fungerar bra är en viktig nyckel till regionens tillväxt.

– Möjligheten till bra och bekväm inpendling är mycket viktig. Vår vision är att man ska kunna kliva på tåget i Västerås och sitta bra och bekvämt, med fungerande wifi och en kopp kaffe, och jobba hela vägen upp till Ludvika, säger Lars Lindblom, vd för Samarkand2015, det regionala utvecklingsbolaget i Ludvika och Smedjebacken.

BIG för bättre tågtrafik
Samarkand2015 är ansvarigt för samordning av arbetet i BIG, Bergslagspendelns intressegrupp. I BIG ingår samtliga kommuner längs Bergslagspendeln, företagen Epiroc, Fagersta Stainless, ABB och Ovako samt regionerna Västmanland och Dalarna. BIG har i flera år arbetat hårt för att få till stånd nödvändiga förbättringar på Bergslagspendeln.

– Vårt mål är att få till så bra och funktionell tågtrafik som möjligt. Tillförlitligheten är viktig! Att man kan lita på att tågen går och kommer fram i tid är en grundfaktor för att resenärer ska välja tåget, och det är ett område där det finns utmaningar idag, säger Lars Lindblom.

”Vi för diskussioner i positiv anda med både TiB och dess ägare. Jag tror att alla inblandade ser behovet av förbättringar. Det går inte att bara sitta och klaga.” 

 

Lars Lindblom, vd för Samarkand2015.

Gemensamma ansträngningar
Förra året skrev BIG tillsammans med Trafikverket och Region Västmanland under en avsiktsförklaring om samfinansiering av ett antal strukturåtgärder längs Bergslagspendeln. Dit hör bland annat det länge eftertraktade mötesspåret mellan Ramnäs och Brattheden, ställverksbyten och trimning av bomanläggningar.

– BIG har en långsiktig strategi, men vi vill att det ska hända saker i närtid också. Allt kan inte ske 2070, utan det måste hända saker i nutid också. Här kan kommunerna påverka en del, som att det är snyggt och prydligt vid stationerna och lätt att ta sig dit, säger Lars Lindblom.

Nu vill BIG skriva en avsiktsförklaring även med Tåg i Bergslagen, den här gången om trafikeringen av Bergslagspendeln. Och eftersom alla kommunalråd sitter med i BIG säger Lars Lindblom att det finns politisk förankring bakom gruppens krav på tätare trafik och bättre standard på tågen.

– Vi för diskussioner i positiv anda med både TiB och dess ägare. Jag tror att alla inblandade ser behovet av förbättringar. Det går inte att bara sitta och klaga, i stället måste vi hjälpas åt att göra något åt trafiksituationen. Ytterst krävs ett politiskt beslut; ägargruppen måste bestämma sig för att satsa på tåg.

Fotnot: Det är regionerna Dalarna, Västmanland, Örebro och Gävleborg som är Tåg i Bergslagens ägare.

 


 

Hugo Oljemark, Vd Tåg I Bergslagen

Hugo Oljemark, Vd Tåg I Bergslagen

Hallå där Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen!

Bergslagens intressegrupp vill att ni ska skriva under en avsiktsförklaring om tätare trafik och högre standard på tågen. Vad krävs för att få till stånd tätare trafik?

– För att vi ska kunna köra fler avgångar så måste först mötesplatsen mellan Ramnäs och Brattheden bli klar. Enligt Trafikverkets planer blir den färdig år 2023, men om regionen prioriterar upp projektet kanske det går att få den klar tidigare. Innan dess blir det inte någon förbättring i turtätheten.

Hur ser det ut med standarden på tågen, kommer den att höjas?

– Jag hoppas det. År 2022 försvinner de x14-tåg som trafikerar Bergslagspendeln idag, och eftersom det är tre års leveranstid på nya tåg behöver TiB:s ägare bestämma i år hur de vill göra med nya tåg. Under våren ska våra ägare presentera en behovsanalys, men om inget beslut sedan fattas så blir resultatet precis tvärtemot vad vi önskar, det kommer att blir färre avgångar i framtiden för att vi inte har några fordon att köra.


Text: Hit&Dit/Lena Bergman