Bild med text veckans statistik, tåg ER1 som åker på räls i bakgrunden, vårbild.

Statistik vecka för vecka Tåg i Bergslagen

Denna sida innehåller statistik för Tåg i Bergslagens trafikleverans. Sidan innehåller nyckeltal: regularitet, avgångspunktlighet och undervägspunktlighet.

Sidan redovisar statistik för Tåg i Bergslagens trafiksystem, respektive linje:

  • Linje 50: Morastrand-Borlänge C-Sala
  • Linje 53: Gävle C-Borlänge C-Örebro C-Mjölby/Laxå/Norrköping C
  • Linje 54:Gävle C-Fagersta C-Örebro C
  • Linje 55: Ludvika-Fagersta C-Västerås C

Vi lämnar ett händelserikt 2024 bakom oss och rullar vidare mot ett spännande 2025, läs mer om 2024 här!

Ordlista:

  • Regularitet: andel hel- eller delutförda avgångar
  • Avgångspunktlighet: (förenklad definition): avgångspunktlighet från tågets utgångsstation och Borlänge C (i förekommande fall), mät på RT+3 (”rätt tid plus tre minuter”)
  • Undervägspunktlighet: ankomstpunktlighet på samtliga stationer med resandeutbyte (där resenärer har möjlighet att kliva på eller av), mät på RT+3 (”rätt tid plus tre minuter”)
  • Alla siffror är avrundande enligt ”svensk avrundning”

Aktuellt

  • Bild med rund ring för, grafisk gubbe som gräver trafikavbrott

    Trafikavbrott i Borlänge C 14 juli – 10 augusti

    Under perioden 14 juli – 10 augusti genomför Trafikverket kontaktledningsupprustning i Borlänge samt flera andra banarbeten på sträckan Insjön-Borlänge. Banarbetena medför att all trafik på linje 50 Morastrand-Borlänge samt linje 53 på delsträckan Falun-Borlänge-Ludvika ställs in under perioden

  • Mamma framför tåget med barn och barnvagn

    Sommarbiljetterna är äntligen här – så rullar tågen i sommar

    Nu finns de uppdaterade tidtabellerna för sommartrafiken 2025 tillgängliga. 14 juli - 4 augusti (vecka 29–32) gäller en förändrad tidtabell där vissa avgångar får lite sommaruppehåll.

  • Svartbild Bild på spårperrong i Söderhamn

    Håll dig borta från spåren – ditt liv är värt mer än en genväg

    Varje dag stoppas tågtrafiken på grund av obehöriga i spårområdet. Det leder inte bara till fara för den som vistas på spåret, utan också till stora förseningar för resenärer och godstransporter. Under 2024 orsakade spårspring över 4 500 timmars förseningar – en kraftig ökning från året innan.