Att resa med oss

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att resa med oss. Både sådant som gäller inför, ombord och efter resan.

Inför resan

  • För att resa behöver du en biljett. Vanliga enkelbiljetter köper du enklast i SJ:s app eller på SJ.se. Det finns också andra typer av biljetter för pendling till exempel.

    Köp din resa på SJ.se

    Läs mer om biljetter

  • Tåg i Bergslagen trafikerar ett område som sträcker sig över Gävleborg, Västmanland, Dalarna och Örebro län. På linjekartan kan du se samtliga sträckor och stationer som vi trafikerar.

    Se linjekartan

  • Enklaste sättet att se avgångstider är att använda Sök resa på startsidan.

    Sök resa

    Behöver du en fullständig tidtabell för en viss sträcka som också kan sparas och skrivas ut så hittar du det här.

    Se tidtabeller

  • Här finner du hållplatser för vår ersättningstrafik.

    Hållplatser ersättningstrafik

  • Sittplats kan ej bokas på Tåg i Bergslagen, utan finns tillgänglig i mån av plats. En biljett medför inte rätt till någon sittplats om lediga platser saknas.

Ombord

  • För att resan ska bli bekväm och säker för alla finns det ett regler kring bagage. Personalen ombord kan, av arbetsmiljöskäl, tyvärr inte hjälpa dig att lyfta bagage vid av-/påstigning. Det är därför viktigt att du inte har med dig mer eller tyngre bagage än vad du själv med enkelhet klarar av att bära.

    Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20 kg) samt ett litet handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, som till exempel en hopfällbar barnvagn, ett skidfodral, en golfbag eller ett musikinstrument.

    Se Tåg i Bergslagens bagageregler.

  • I tågen av modell Regina ser du tydligt eluttagen som sitter på väggen under hatthyllan med jämna melllanrum. Behöver du ett eluttag ska du välja en plats intill uttaget.

    På tågen av modell ER1 är elluttagen placerade mellan stolarna. Det finns två eluttag till varje plats.

  • På samtliga våra tåg finns en lugn avdelning för dig som vill vila eller ha arbetsro. Här ska mobiltelefonen vara på ljudlöst och eventuella samtal ska hållas lågmälda. Används hörlurar ska volymen vara låg för att inte störa övriga passagerare. Barn är välkomna under samma förutsättningar som vuxna.

    På Regina-tågen finns den lugna avdelningen i ena änden av tåget (vagn A), närmast förarhytten. Det är den del som saknar rullstolslyft. 

    På våra dubbeldäckare finns den lugna avdelningen på övre plan i vagn 12.

  • Först till kvarn

    I mån av plats får en konventionell cykel eller elcykel per resenär tas med på tåget. Den ska ställas i cykelställ på våra Reginor eller fästas med hållare på dubbeldäckaren. Cykeln får aldrig stå i vägen eller riskera att ramla på andra resenärer.

    Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att resa med tandemcykel, varucykel, trehjulig vuxencykel, cykelkärra eller fatbikes på våra tåg. Orsaken är att dessa cyklar inte kan fästas på ett säkert sätt.

    Antal cykelplatser är begränsade och går inte att förboka utan ”först till kvarn” gäller.

    Antalet platser beror av fordonstyp

    Regina: det finns två cykelplatser vid ingången med rullstolslift.
    ER1: i våra nya dubbeldäckare finns det plats för upp till sex cyklar i varje tåg. Du fäster din cykel med hållare på anvisad plats i Flexvagnen.

  • När du reser får du utan avgift ta med dig två sällskapsdjur per biljett så länge de får plats på golvet vid din sittplats. Har du ett större sällskapsdjur eller om du vill ha större utrymme köper du en ungdomsbiljett (16 år) på sträckan. För mindre sällskapsdjur i bur, till exempel fågel, kanin och marsvin, räknas varje bur som ett sällskapsdjur.

    Du sätter dig i den del där djur är tillåtna. Du hittar den genom markering utanpå dörrarna. Djur ska placeras på golvet och får inte vara uppe på sätet. Kom ihåg att det alltid är du som ansvarar för att ditt djur inte stör eller riskerar tryggheten ombord, varken för medresenärer eller personal.

    Läs mer om resor med sällskapsdjur i resevillkoren.

  • På många av våra tåg finns en kiosk. Utbudet består av varma och kalla drycker, snacks och annan enklare förtäring.

    Våra fordon ER1 (dubbeldäckare) har inte servering ombord.

  • Vi erbjuder gratis wifi ombord på alla våra tåg.
    När du använder vår tjänst för internet ombord får du inte bryta mot svensk lagstiftning och inte surfa på material som kan uppfattas som stötande för medresenärerna.

  • Sittplats kan ej bokas på Tåg i Bergslagen, utan finns tillgänglig i mån av plats. En biljett medför inte rätt till någon sittplats om lediga platser saknas.

Resa med barn

  • Från och med 10 december gäller vårt erbjudande TiB Familj. TiB Familj innebär att två barn upp till och med 12 år reser utan kostnad i sällskap med en resenär som reser med Tåg i Bergslagens enkelbiljett. Barnen behöver ingen egen biljett.

    Om du bokar en biljett för barnen tillkommer en bokningsavgift.

    Köp din biljett på SJ.se

  • Du får självklart ta med dig din barnvagn ombord, men tänk på att barnvagnar aldrig får stå i vägen eller hindra utrymningsvägar. Personalen ombord har inte möjlighet att hjälpa till att lyfta och fälla ihop barnvagnen.

    På våra Reginatåg finns plats för hopfällda barnvagnar i bagageutrymmet i varje vagn. Om det finns plats kan en uppfälld barnvagn ställas vid cykelplatsen, men kom ihåg att cyklar har företräde och att du kan behöva flytta och fälla ihop barnvagnen under resan.

    På våra dubbeldäckare (ER1) kan barnvagnar placeras i Flexvagnen. Är det redan fullt där så finns det plats för hopfällda barnvagnar i övriga vagnar, under bagagehyllorna på nedervåningen.

  • Av hygieniska skäl får barnmat inte värmas i mikrovågsugn på de tåg som har kiosk. Behöver ni byta blöja finns det skötbord på handikapptoaletterna ombord.

  • Barn som är 6 år eller yngre får inte resa ensamma på våra tåg. Barn från 7 år får resa utan vuxet sällskap. Barnet ska kunna ansvara för sig själv under resan, även vid en trafikstörning. Det är upp till förälder/vårdnadshavare att bedöma om barnet klarar av att resa på egen hand.

Tillgänglighet

  • Alla våra fordon har särskilt utrymme för rullstol, en handikappanpassad toalett, inre informationsskyltar och automatiskt stationsutrop.

    På våra Reginatåg, i vagn 2, finns en invändig rullstolslift vid ingången närmast förarhytten. Där finns också plats för rullstol. Mått för rullstol och sittscooter: maxvikt: 400 kg, längd 135 cm och bredd 70 cm

    På våra dubbeldäckare (ER1) har samtliga ingångar lågt insteg. Plats för rullstol finns i Flexvagnen, den vagn där den röda takfärgen går längre ned. Mått för rullstol: Vikt 300kg (inkl. resenär), längd 120 cm och bredd 75 cm. Mått för sittscooter: Vikt 300 kg (inkl. resenär), längd 120 cm och bredd 70 cm. Sittscootern ska ha en vändcirkel på max 260 cm (radie 130 cm).

  • Behöver du ledsagning så kan du få hjälp av Tåg i Bergslagens Kundservice på 021-48 18 400. Kom ihåg att bokningen måste göras minst 24 timmar innan avresa.

    Läs mer om hur ledsagning fungerar på stationsledsagning.se

  • Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur. De får sitta på valfri plats i tåget, med undantag av den allergivänliga avdelningen. Hundar ska vara placerade på golvet.

  • Samtliga stationer har text- och ljudinformation. De digitala trafikinformationsskyltarna visar kommande avgångar, ankomster och aktuell trafikinformation. Många av våra stationer har en uppvärmd väntsal. Stationer som saknar uppvärmd väntsal har i nästan samtliga fall väderskydd.

    Läs mer på dinstation.se

  • Här finner du hållplatser för vår ersättningstrafik.

    Hållplatser ersättningstrafik

Efter resan

  • Har du tappat eller glömt något på våra tåg? Saknar du något efter tågresan så ska du registrera dina kvarglömda saker. 
    Registrera det du saknar hos VR Sverige

  • Vårt mål är att du ska få en punktlig resa, men ibland lyckas det inte till hundra procent. Blir förseningen långvarig kan du ha rätt till ersättning. Läs mer om vilka villkor som gäller och ansök om ersättning där din resa är inköpt.

    Läs och ansök om ersättning vid försening.

Hittar du inte svaret?

Kontakta Kundservice så får du hjälp.