Nu är kontraktet undertecknat. Tåg i Bergslagen har via Transitio köpt in sju dubbeldäckade ER1-tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler. Det handlar om tåg byggda för att främja minskade koldioxidutsläpp, för att klara tuffa svenska vintrar och för att erbjuda en hög nivå av passagerarkomfort.
– Vi är mycket nöjda med att det nu är klart med nya, moderna tåg till Tåg i Bergslagen. För våra passagerare innebär det här högre komfort och en bättre reseupplevelse. Efter att ha provåkt tågen vet jag att de går mjukt och fint även på äldre spår där några av våra andra tåg inte gör det, säger Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen.
De nya tågen är större än de x14-tåg som de ska ersätta. Tågen består av fyra vagnar med 333 sittplatser, plus 24 fällbara stolar. Salongerna är luftiga, entréerna har gott om utrymme och trapporna är breda för att man enkelt ska kunna stiga på och av. Vid varje säte finns eluttag och läslampa, det är gott om bagageutrymme och fler cykelplatser ombord än tidigare.
Resenärer upplever ER1-tågen som tysta och bekväma, och att det fungerar bra att arbeta ombord. Breda dörrar vid av- och påstigning, genomtänkt placering av fönster och gott om utrymme är andra delar resenärerna uppskattar.
Att de nya tågen är konstruerade för att kunna köras i temperaturer ner till minus 40 grader, med upp till 80 centimeter snö på spåret är förstås en fördel.
– Det känns betryggande att tågen är byggda för våra svenska förhållanden och klarar både minusgrader och snö på spåren utan problem, säger Maja Rapp.
Det första av de nya tågen kommer att levereras i slutet av 2022, medan merparten av fordonen levereras under 2023.
Uppdatering 20220930: Det första nya tåget förväntas gå i trafik tidigast under första kvartalet 2023.