Vi är fullt medvetna om att 2024 var en utmanande period för många resenärer, då inställda avgångar och minskad trafik påverkade resandet negativt. Vi beklagar de besvär som detta orsakat, men gläds åt en betydligt stabilare start på det nya året. Vår ambition är att erbjuda en pålitlig och punktlig trafik, och vårens utveckling visar att vi är på rätt väg.
“Trots att vi under februari och mars drabbades av flera utmaningar, som exempelvis infrastrukturproblem, nedfallna träd och hårda vindar, ser vi en tydligt positiv trend. Utvecklingen över tid är glädjande” – Yujin Zhang, trafikchef Tåg i Bergslagen
Den positiva trenden under årets första kvartal bekräftas av våra siffror: i mars uppnådde vi en avgångspunktlighet på 93,9 % (jämfört med 80,3 % i mars 2024) och en regularitet på 98,6 % (89,7 % mars 2024).
En stabil trafik ger oss, tillsammans med vår operatör VR Sverige AB, bättre möjligheter att planera framåt. Inför stora resperioder som Vasaloppsveckan och sportlovet genomförde vi riktade insatser för att säkerställa en bra trafik för våra kunder. Exempelvis placerar vi fordon med extra kapacitet, som dubbeldäckare med många sittplatser, på avgångar med hög efterfrågan – vilket gör att fler resenärer får plats ombord och får en bekväm resa.
”Det är verkligen skönt att se hur bra trafiken går! Vi kommer att ha störningar och det kommer att uppstå tillfälliga problem som påverkar vår trafik men det är enormt viktigt att vi kan leverera en stabil trafik som håller hög kvalitet i grunden. Då blir tåget svårslaget! – Maja Rapp, VD, Tåg i Bergslagen

Ordlista:
Regularitet: Hur många av de planerade avgångarna som har körts.
Avgångspunktlighet (förenklad definition): Tiden då tåget skulle avgå med en marginal på plus 3 minuter.
Fakta:
Tåg i Bergslagen beställer och utvecklar tågtrafiken i Bergslagsområdet på uppdrag av våra ägare. VR Sverige AB ansvarar för driften och bemanningen ombord på tågen. Tåg i Bergslagen ägs av Region Dalarna, Västmanland, Gävleborg och Örebro län