Mindfulness på tåget

Tågresan kan vara en viktig paus i en stressig tillvaro. Här bjuder vi på några enkla mindfulness-övningar som är anpassade för tågresan.
Enkla övningar på tåget som gör dig lugn och minskar stress
Helena Liljedahl
Helena Liljedahl

Helena Liljedahl, som har stor erfarenhet av mindfulness, har tagit fram mindfulness-övningar anpassade för dig som är tågresenär.

– Mindfulness är en träning för att bli medveten om sig själv och sina tankar. Det som stressar oss allra mest är tankar om det som redan har hänt, eller tankar om det vi ska göra, prestera och hinna med. Om vi kan vara mer närvarande i nuet kan vi också förhålla oss mer avslappnat till livet och varandra, berättar Helena Liljedahl.

Helena menar att meditationerna i mindfulness handlar mycket om att få kontakt med de tankar och känslor som pågår inom oss.

– Vi lyssnar sällan inåt och ger oss tid att reflektera. Därför är meditationerna och övningarna i mindfulness mycket verklighetsförankrade i det som pågår just nu, säger Helena.


Lyssna på övningarna

Avänd hörlurar för att inte störa dina medresenärer.


Mindfulness på tågresan – kort version

Ger dig en skön och avslappnande stund och en möjlighet att hitta lugnet inom dig själv.


Mindfulness på tågresan – lång version

Ger dig möjlighet att börja observera dig själv i nuet och bli mer medveten om dina tankar och känslor.