Vilket lyft för resenärerna! Tåg i Bergslagens äldsta X14-tåg har ersatts med helt nya, moderna dubbeldäckare. I mars sattes de första av totalt sju beställda ER1-tåg i trafik på Bergslagspendeln mellan Västerås och Ludvika. Resterande tåg har levererats löpande under första halvåret, och i sommar har samtliga gamla X14-tåg ersatts. De nya tågen trafikerar till en början främst sträckan Ludvika-Västerås.
Bekvämt och tillgänglighetsanpassat
Du som reser har fått avsevärt högre komfort och gott om plats. De nya tågen består av fyra vagnar med 333 sittplatser, plus 24 fällbara stolar. Salongerna är luftiga, entréerna har gott om utrymme och insteg i nivå med plattformen gör det enkelt att stiga på och av.
Tågen uppfyller helt de senaste kraven på tillgänglighet. Ombord borgar halkfria och ljuddämpande mattor och god luftkonditionering för hög komfort, och det är gott om bagageutrymme och fler cykelplatser ombord än tidigare.
Enkelt att arbeta ombord
Tåg i Bergslagens nya tåg är anpassade för pendlare. Det är enklare att arbeta ombord med bättre wifi, dubbla eluttag vid varje säte, ställbara bord och läslampor. På tågen finns även en allergivänlig avdelning, en lugn avdelning och en särskild avdelning för den som reser med djur.
Korta fakta Tåg i Bergslagens ER1
Sittplatser: 333 + 24
Våningar: 2
Vagnar: 4
Toaletter: 2st + 1st handikappanpassad
Wifi: ja
Servering: nej
Eluttag: 4st per stolspar
Avdelningar: Lugn, Allergivänlig, Res med djur
Tillverkare: Stadler i Schweiz
Topphastighet: 200 km/h
Tomvikt: 232 ton